اخبار داغ

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی عنوان کرد؛

خدمات بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا ایجاد اشتغال

خدمات بسیج سازندگی از محرومیت‌زدایی تا ایجاد اشتغال
بسیج سازندگی تاکنون در عرصه‌های مختلف خدمت به مردم و محرومیت‌زدایی خوش درخشیده و توانسته با اتکا به ظرفیت‌های مردمی و استعداد‌های درونی کشور، موفق عمل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» ١٧ اردیبهشت ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ به تدبیر تاریخی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۹ با رویکرد خدمت به مردم راه اندازی شد.

در‌واقع بسیج سازندگی نماد حرکت جهادی، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در کشور و به واقع مردمی‌ترین گروه‌ و جوشیده از بطن مردم است که از ابتدای تاسیس تاکنون؛ با نگاه به داخل و توجه به ظرفیت‌های مردمی، گام‌های بزرگی را در راه سازندگی کشور و خدمت به محرومان برداشته و به‌عنوان الگویی از خدمت‌رسانی و خدمتگزاری خالصانه شناخته می‌شود. 

بسیج سازندگی تاکنون در عرصه محرومیت‌زدایی و خدمت به مردم خوش درخشیده و توانسته با اتکا به ظرفیت‌های مردمی و استعداد‌های درونی کشور و توسعه و ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی، در خدمتگزاری به محرومان آن هم بدون هیچ چشمداشتی موفق عمل کند. 

این سازمان پس از جنگ تحمیلی در عرصه سازندگی ورود و خدمات خودش را آغاز کرد، اما هم‌اکنون در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اشتغال و... هم وارد شده و تلاش می‌کند در همه عرصه‌ها خدمات موثری داشته باشد. 

در خراسان جنوبی نیز شاهد خدمات پرثمر این سازمان اثرگذار بوده‌ایم و تمامی نقاط دورافتاده و محروم و مرزی این استان، طعم شیرین خدمت بسیج را چشیده‌اند. 

ایجاد ۵٣٠ صندوق قرض‌الحسنه مردمی 
مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» گفت: یکی از فعالیت‌های بسیج سازندگی مرتبط با شعار سال و موضوع اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردم پایه است که از سال ١٣٩٩ است که بسیج سازندگی بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، ابتدا در حوزه مسائل تبیینی و ترویجی و سپس هم حوزه عملیاتی به این زمینه ورود پیدا کرد. 

وی افزود: محور فعالیت‌های بسیج سازندگی در حوزه اشتغالزایی برپایه صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی گذاشته شده که با هدف افزایش روحیه همدلی و همراهی و اتحاد مردم شکل گرفته و باعث تجمیع سرمایه‌های خرد و هدایت و راهبری مردم در زمینه اشتغال شده است. 

هنری بیان کرد: اکنون ۵ سال است که بسیج سازندگی درزمینه صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغال فعالیت می‌کند که تسهیلگران بسیج سازندگی نقش گسترده و ارزنده‌ای در حوزه اشتغال دارند ودر مناطق مختلف استان با مردم در ارتباط هستند. 

وجود ٢٨ تعاونی اشتغال در سطح استان 

او ادامه داد: تاکنون ۵٣٠ صندوق قرض‌الحسنه مردمی با کمک تسهیل گران در استان راه اندازی شده است که هم‌اکنون تعداد اعضای این صندوق‌ها بیش از ٣٠ هزار عضو است. 

هنری عنوان کرد: سرمایه‌های خرد و کمک‌های خیرین هم سرمایه در گردش این صندوق‌ها را تامین کرده است و اکنون سرمایه کلی این صندوق‌ها در استان بیش از ٤١ میلیارد تومان است. 

وی گفت: این صندوق‌ها پس از چند سال فعالیت به تعاونی اشتغال تبدیل می‌شوند که تاکنون ٢٨ صندوق به تعاونی اشتغال روستایی تبدیل شده و در حال فعالیت است. 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در حوزه اشتغال نگاه ما تسهیلات محور نیست بلکه تکمیل زنجیره‌های ارزش مورد اهمیت است، افزود: کاری که ما انجام می‌دهیم همراهی تولید کننده از ابتدا تا زمانی است که به ما نیاز دارد و هیچ‌وقت ما او را رها نمی‌کنیم تا خودش به مرحله‌ای برسد که قابلیت پیگیری اموراتش را داشته باشد. بنابراین تمرکز ما در پرداخت تسهیلات اندک است و بیشتر حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش را به‌عنوان برنامه عملیاتی در منطقه هدف تعریف می‌کنیم. 

٢٦٠٠ فرصت شغلی سهم بسیج سازندگی از تعهد اشتغال استان 

هنری اظهارکرد: طی سال گذشته بیش از ٢ هزار و ٦٠٠ اشتغال توسط بسیج سازندگی در استان ایجاد شد که معمولا سهم بسیج سازندگی در حجم تعهد اشتغال استان؛ ٢٠ درصد است. 

وی با تاکید بر تمرکز بسیج سازندگی بر حوزه بازار و کمک به فروش تولیدات، گفت: در این خصوص بسیج سازندگی با برگزاری نمایشگاه‌ها اقدام می‌کنیم که تاکنون دو بازارچه دائمی فروش محصولات در مرکز استان ایجاد شده و امسال هم برنامه توسعه آن را داریم. 
او افزود: همچنین نمایشگاه‌های فصلی در سطح محلی، شهرستانی، استانی و ملی بصورت موقت برگزار می‌شود که مشکلات تولیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها احصا می‌شود. در سال گذشته دو نمایشگاه ملی و چند نمایشگاه استانی برگزار شد که بیشترین نمایشگاه‌ها در حوزه محلی بود. 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از برنامه‌های دیگر در حوزه اشتغال نصب پنل‌های خورشیدی است که طی سال گذشته ١٤٨ پنل خورشیدی در روستا‌های مختلف نصب و وارد مدار شد و نصب ٢٠ پنل دیگر هم در حال اجراست. این در حالی است که قبل از ورود بسیج سازندگی به این حوزه، تنها ٣٠٠ نیروگاه خورشیدی در سطح استان نصب شده بود. 


افتتاح ۶۰ پروژه محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی در خراسان جنوبی 

هنری گفت: طی یک سال گذشته ۴۱۶ پروژه عمرانی با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان با دستگاه‌های اجرایی مختلف تفاهم‌نامه داشتیم که از این تعداد تاکنون ۳۲۳ پروژه با اعتبار ۱۹۶ میلیارد تومان به اتمام رسیده است. 

وی افزود: در هفته بسیج سازندگی ۶۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. 
او یادآور شد: همچنین در هفته بسیج سازندگی تعداد ۴۰۶ کارگاه خرد روستایی در حوزه اشتغالزایی با اعتبار ۴۸ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۵۰۵ نفر افتتاح خواهد شد. 

آبرسانی به ١٢١ روستای استان 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهارکرد: در بحث‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی نیز یکی از طرح‌های کلان بسیج سازندگی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و در اجرای طرح‌های آبرسانی است که هم‌اکنون آبرسانی به ١٢١ روستای استان در حال انجام و دارای ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی است. خوشبختانه تاکنون طرح‌های آبرسانی در بیش از ۵٠ درصد روستا‌ها به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگری هم در آستانه بهره‌برداری است. 

هنری بیان کرد: یکی از طرح‌های دیگر؛ طرح آبخیر تا جالیز در حوزه‌های آبخیزداری و منابع طبیعی، احیای قنوات، استخر‌های ذخیره آب، انتقال آب با کانال و لوله با همکاری جهاد کشاورزی است که طرح جامع هم از اواخر سال گذشته آغاز شده و امسال با تامین منابع ملی، رشد قابل توجهی خواهد داشت. در این حوزه حدودا ٦٠ پروژه در استان شروع شده است. 

وی ادامه داد: آسفالت جاده‌های بین مزارع، راه‌های روستایی، آسفالت محل‌ها و محوطه‌ها، ساخت یادمان و گلزار شهدا و... نیز از دیگر فعالیت‌های عمرانی بوده است. 
او با اشاره به همکاری بسیج سازندگی در حوزه ساخت و تکمیل مسکن محرومین نیز گفت: طی سال گذشته ١٠٠ واحد مسکونی با همکاری کمیته امداد آغاز شد که تاکنون ٨٠ واحد به بهره‌برداری رسیده است. 

فعالیت بیش از ٢ هزار گروه جهادی در استان 
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ٢ هزار و ٤٢ گروه جهادی ثبت شده در استان وجود دارد، گفت: در سال گذشته ٢٨ هزار و ۵٠٠ جهادگر در قالب ٢ هزار و ٧٣٠ اردو در مناطق محروم خدمت‌رسانی کرده‌اند که ارزش ریالی خدمات آنها بیش از ٢٩٠ میلیارد ریال بوده است. 

هنری بیان کرد: هم‌اکنون پالایش و بروزرسانی گروه‌های جهادی در حال انجام است که تاکنون یک هزار و ١٠٠ گروه پالایش شدند و بر اساس آن برای ٩٠٠ گروه مجوز فعالیت صادر شده و ٤۵٠ گروه هم شماره حساب حقوقی گرفته‌اند. این بررسی‌ها در حال انجام است تا گرو‌های فعال‌تر و تخصصی‌تر شناسایی شوند. 

وی افزود: در ابتدا گروه‌های جهادی بیشتر در زمینه عمرانی فعال بودند، اما هر چه که می‌گذرد، اردو‌های جهادی در حوزه‌های مختاف از‌جمله آموزشی، پزشکی، اشتغال، اقتصاد مقاومتی، جهاد تبیین و سایر زمینه‌ها و بر اساس نیاز ایجاد شده‌اند. 

هنری اظهارکرد: از سال گذشته ایجاد قرارگاه‌های جهادی منطقه‌ای، استانی، شهرستانی و محلی را دنبال می‌کنیم که این قرارگاه‌ها گروه‌های جهادی را در اجرا و هماهنگی کمک می‌کنند. در‌واقع شورا‌ها و مجامع کار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی گروه‌ها را انجام می‌دهند و قرارگاه‌ها هم هماهنگی بین گروه‌ها را در اجرا و بحران‌ها برعهده دارند. 

وی تصریح کرد: کار قرارگاهی باعث هم‌افزایی بیشتر و استفاده بهینه از گروه‌های جهادی می‌شود که در هفته بسیج سازندگی اولین مرحله تجهیز قرارگاه جهادی را خواهیم داشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه