اخبار داغ

سعیدیان در گفتگو با دانا:

تسهیل زیر ساخت‌ها و حل مشکلات ارزی مشارکت مردم در تولید را افزایش می‌دهد

 تسهیل زیر ساخت‌ها و حل مشکلات ارزی مشارکت مردم در تولید را افزایش می‌دهد
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ریسک‌های تولید، گفت: با تسهیل زیر ساخت‌ها و حل مشکلات ارزی مشارکت مردم و بخش خصوصی تقویت و دستیابی به شعار سال محقق می‌شود.

اسحاق سعیدیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص موضوع شعار سال و چگونگی اثرگذاری تولید با مشارکت مردم، راهکارها و چالش‌های این سیاست، اظهار کرد: برای بررسی این موضوع ابتدا لازم است زمینه‌های آن را بررسی و تحلیل کرد، به‌عنوان نمونه باید مدنظر داشت که توسعه اقتصاد و صنعت در هر کشوری از دنیا درصورتی‌که مردم پشتیبان این اقتصاد باشند و در زیر مجموعه‌های آن از جمله صنعت مشارکت کنند این موضوع موجب تقویت پشتوانه‌های پولی و مالی به‌خصوص در حوزه بین‌الملل خواهد شد.

باید دغدغه‌های بخش خصوصی را درک و سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کرد

 وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور ما برای تقویت مشارکت مردم در تولید باید دغدغه‌های بخش خصوصی را درک و سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: یکی از مشکلات کنونی ما کمبود سرمایه‌گذاری است و در شرایطی هستیم که امنیت سرمایه‌گذاری در کشور ما در سطح بالایی از رتبه‌بندی جهانی قرار ندارد و سرمایه‌گذاری خارجی تقریباً متوقف شده و کشور ما دارد از یک نظام چندنرخی ارز در تولید استفاده می‌کند.

وی افزود: وقتی چنین نظامی در کشور اعمال شود تولیدکننده همیشه در اضطراب این است که محصول او با چه نرخی تولید خواهد شد و ارز صادرات او با چه نرخی تسعیر خواهد شد و باز خواهد گشت.

افزایش ارزش پول ملی برای مشارکت مردمی در اولویت است

وی موضوع بعدی را ارزش پول ملی دانست و گفت: باید تعارف را کنار گذاشت و گفت که ارزش پول ملی ما باتوجه‌به اینکه المان‌های اقتصادی جهانی را ندارد در چند سال اخیر، ریزش بزرگی را تجربه کرده و در زمان کنونی ارزش ریال در مقابل سایر ارزها کمتر شده و احتمال درگیری در خاورمیانه هم به این ریسک‌ها افزوده است.

وی تصریح کرد: ارزش پول هر کشور وابسته مستقیم است به تولید ناخالص ملی و نرخ سود بانکی و تناسب آن با تورم و اینکه تورم در چه جهتی در حرکت است وابسته است.

 تسهیل زیر ساخت‌ها و حل مشکلات ارزی مشارکت مردم در تولید را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به اخبار اثرگذار بر این موضوع از جمله درگیری‌های منطقه‌ای گفت: ریسک‌های سیستماتیک هم بر تزلزل این لرزش پول ملی افزوده می‌شود و موجب این خواهد شد که مردم به‌خصوص مشارکت‌کننده و تولیدکننده این اضطراب را داشته باشد که در این روند اقتصادی مشارکت داشته باشد یا خیر؟

وی در پایان گفت: درصورتی‌که این ریسک‌ها کاهش یابد و دولت برنامه دقیقی برای تنظیم و کاستن این اضطراب‌ها در محیط اقتصاد کلان کشور داشته باشد خودبه‌خود بخش خصوصی یا مردم وارد بازارهای کشور به‌خصوص روند تولید خواهند شد و این موضوع دستیابی به شعار سال را سهولت خواهد بخشید.

صوت این گفتگو از زبان اسحاق سعیدیان، کارشناس بازارهای پولی و مالی

بیشتر بخوانید:

تنها راه حل مشکلات کشور مردمی سازی اقتصاد است

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه