اخبار داغ

بمناسبت روز جهانی ریشه‌کنی فقر؛

تصویر یک دنیای بدون فقر؛ آرمانی که امید و تغییر را با خود دارد

تصویر یک دنیای بدون فقر؛ آرمانی که امید و تغییر را با خود دارد
امروز روز جهانی ریشه‌کنی فقر است. ۳۶ سال پیش در چنین روزی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در میدان تروکادروی پاریس گرد هم آمدند و به قربانیان فقر، خشونت و گرسنگی ادای احترام کردند. این افراد اعلام کردند فقر نقض حقوق بشر است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ واژه‌ها در کنار هم‌معنا پیدا می‌کنند. اگر از کوتاهی سخن به میان آوریم، حتماً بلندی وجود داشته است. ازاین‌رو واژه فقر در کنار ثروت معنا پیدا می‌کند و جمعیت چند صدمیلیونی فقرا در جهان نیز در کنار سرمایه‌داران! جمعیت زیاد فقرا در جهان باعث شده آن‌ها را به نام‌های مختلفی یاد کنند. فقر مطلق و فقر نسبی ازجمله همین موارد است. اصطلاحاتی که تنها قالبی است برای قرار دادن افراد در آن تا بدانند تا چه میزان در نداری این دنیا سهیم هستند. نام‌گذاری روزی برای فقیران بانام «ریشه‌کنی فقر» را نیز می‌توان تنها یک روز قلمداد کرد؛ نه بیشتر! روزی که به افراد یادآوری می‌کند، فقر هیچ‌گاه ریشه‌کن نخواهد شد!
فقر مطلق به این معنی است که افراد به نیازهای ابتدایی زندگی دسترسی نداشته باشند. آب آشامیدنی، تغذیه سالم، خدمات بهداشتی، آموزشی و... برای این افراد مهیا نیست. بر اساس آمار در این کره خاکی حدود 1 میلیارد نفر در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

در دنیای فقیران افرادی زندگی می‌کنند که حتی غذایی برای خوردن ندارند! کلمه گرسنگی نام‌آشناترین واژه دراین‌باره است. طبق آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، بیش از ۸۲۰ میلیون نفر از مردم جهان از گرسنگی و سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند. از ۸۲۰ میلیون گرسنه در دنیا، ۵۱۵ میلیون نفر در آسیا و ۲۵۶ میلیون نفر در آفریقا زندگی می‌کنند. این در حالی است که در کشورمان این تعداد ۶ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی را تشکیل می‌دهد.
۱۷اکتبر (۲۵مهرماه) روز جهانی ریشه‌کنی فقر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال۱۸۰۰ حدود ۸۵درصد از جمعیت جهان در فقر مطلق قرار داشتند که در سال۲۰۲۲ این رقم به ۸درصد کاهش‌یافته است. نکته قابل‌توجه این است که در سه دهه اخیر روند فقرزدایی در بسیاری از کشور‌ها نظیر چین با موفقیت همراه بوده و در حال حاضر کشور‌هایی نظیر هند که جمعیت فقیر بالایی دارد، رویه مشابهی را در پیش‌گرفته است.

مثل‌اینکه قرار است فقر تا سال 2030 میلادی ریشه‌کن شود! سازمان ملل از کشورها می‌خواهد که به تعهدات خود نسبت به این موضوع عمل کنند. سرمایه‌داران کنترل اوضاع را به دست گرفته‌اند. آن‌ها دم از عدالت می‌زنند، اما همه روزه تعاریف جدیدی از فقر ارائه می‌شود تا آمار مربوط به فقرا در هر یک از این قالب‌ها جای گرفته و شکسته شود؛ گاهی فقر نسبی است و گاهی مطلق و گاهی گرسنگی و گاهی حرص باهم!

روز جهانی ریشه‌کن کردن فقر؛ آرمان و آرزو دیرینه!

در کره زمین جمعیت سرمایه‌داری، یک درصد از انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. افرادی که به گفته کارشناسان نه‌تنها ثروت بلکه فقر را نیز در جهان مدیریت می‌کنند. حرف از توزیع ناعادلانه ثروت است. آن‌ها که دولت‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها دست دارند و مردم تنها به‌عنوان یک زیرمجموعه عمل می‌کنند. 

امکان گریز از فقر جهانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که جهان با آن مواجه است. فقیرترین افراد جهان اغلب دچار سوء‌تغذیه هستند و به خدمات اولیه مانند برق و آب آشامیدنی دسترسی ندارند. همچنین این افراد دسترسی کمتری به آموزش و خدمات درمانی دارند و به همین دلیل وضعیت سلامتی‌شان نیز از تعریف چندانی ندارد.

امروز روز جهانی ریشه‌کن کردن فقر است. دنیای بدون فقر؛ آرمان و آرزویی که بسیاری از انسان‌ها در طول تاریخ و همین امروز در سر پروراندند و با گذشت هزاران سال، هنوز این آرزوی دیرینه‌ی بشریت محقق نشده و گاهی حتی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. باید دید چرا این رویای دیرین هنوز به سرانجام نرسیده است؟ شاید اگر موانعی که بر سر این راه وجود دارد را هر چه بیشتر بشناسیم در مبارزه با فقر، دستاوردهای بیشتری حاصل گردد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه