اخبار داغ

مبدع اجرای تئاتر در پایگاه های بسیج:

بعضی هنر را درک نمی کنند/ مشکلات کار فرهنگی از زبان یک کارگردان جوان

بعضی هنر را درک نمی کنند/ مشکلات کار فرهنگی از زبان یک کارگردان جوان
ما نمی توانیم برویم کنار و بگوییم که هنر به دست یک سری آدم های خراب افتاده است و حالا ما دیگر نباید وارد این عرصه شویم. اتفاقا برعکس، وقتی می بینیم که عرصه به این صورت است، باید بیشتر برای آن تلاش کرد و کجا بهتر از مسجد و پایگاه بسیج برای این کارهاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، در پایگاه بسیج مهدیه اصفهان، پای صحبت های هنرمند جوانی می نشینیم که با وجود سختی های بسیارِ راه، بدون هیچ چشم داشتی به دنبال عملی کردن منویات امام خامنه ای است. کسی که اگر اصرار زیاد ما نبود؛ حتی حاضر نبود کمی از سوابق خود بگوید. با این همه نیرویی که او برای کار خود هزینه می کند، اما نتیجه چندانی نمی گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان،,

امیرحسین اسماعیلی متولد ۷۱٫۱٫۲۳ و اهل اصفهان است. چهره خسته اش گویای این است که روز پرکاری داشته، اما هنوز پرتوان و با اشتها سخن می گوید. چه چیزی باعث شده است که این جوان، برای تحقق اهدافش به مشکل بربخورد و نتواند آن طور که باید امر به معروف و نهی از منکرِ غیر مستقیم که همان هنر است؛ را عملی کند؟

,

تئاتر

, تئاتر,

 لطفا برای آشنایی بیشتر خوانندگان ما با شما خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاریتان بفرمایید.

,  لطفا برای آشنایی بیشتر خوانندگان ما با شما خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاریتان بفرمایید.,

امیرحسین اسماعیلی: تئاتر را از بچگی دوست داشتم و دوران راهنمایی که بودم یادم هست که از صدا و سیما به مدرسه ما آمدند و برای کار در برنامه کودک یک نفر را می خواستند که باید با یک لحجه خاصی صحبت کند. تست گرفتند و مرا انتخاب کردند. برنامه ای بود که صبح ها پخش می شد به نام «بیدار شو آفتاب شد» و از آنجا کارهای من شروع شد. بعد از آن معلم پرورشی ما که کارگردانی خوانده بود خیلی به من کمک کرد و استارت کار من از آنجا جدی تر شد. نمایش عروسکی “بلا بگو” در مسابقات تئاتر دانش آموزی مدرسه فرهنگ در اصفهان اول شد و برای مرحله بعد در قزوین اجرا داشتیم. “نمایش شیشه ای” در مسابقات تئاتر دانش آموزی، نمایش “شب ها” در دبیرستان امام صادق (ع)، نمایش “مدیر” در دانشگاه امین فولادشهر، نمایش “کفاش” تئاتر دانشجویی و خیابانی، نمایش “کودک خرس جنگل”، نمایش خیابانی “دیوانه ها”، اجرای خیابانی “عمو نوروز” و … از این جمله اند.

,

 چه برنامه ای برای بسیج دارید و چه اهدافی را دنبال می کنید؟

,  چه برنامه ای برای بسیج دارید و چه اهدافی را دنبال می کنید؟,

– خیلی چیزها در ذهنم هست. من از تاسیس پایگاه “۹ دی” در آنجا مشغول فعالیت هستم ولی جرقه ای که در ذهنم خورد و باعث شد به فکر انجام کار هنری بیفتم؛ سخنرانی پارسال حضرت آقا بود. اگر اشتباه نکنم در بین دانشجویان در مورد بسیج و بحث جذب صحبت کردند و اینکه باید چه کارهایی انجام بدهیم. در مورد هنر صحبت کردند و به تئاتر رسیدند و گفتند بهترین وسیله ای که می توان جوانها را جذب کرد تئاتر است. گفتند که: «من چندین سال پیش یک تئاتر دیدم در مورد حضرت یعقوب (ع) بعد از اتمام نمایش به کارگردان گفتم من چندین سال است در قرآن در مورد این موضوع می خوانم. ولی این نمایش چند دقیقه ای تاثیر بیشتری بر من داشت». همین صحبت های حضرت آقا باعث شد که من به فکر بیفتم که چرا در پایگاه یا حوزه این کار را انجام ندهم؟

,

یک بار هم حضرت آقا در صحبت هایشان اسم مرحوم سلحشور و آوینی را به عنوان شهدای شاخص بردند و گفتند که من از جوانانی که این کار را انجام میدهند حمایت میکنم و از دولت هم می خواهم که حمایت کند.

,

تا حالا حمایتی از دولت در این مورد دیدید؟ به حرف حضرت آقا عمل کردند؟

, تا حالا حمایتی از دولت در این مورد دیدید؟ به حرف حضرت آقا عمل کردند؟,

– اولین مشکلی که وجود دارد همین است. البته بدون شک اگر شخص درون خودش را درست کند، به دنبال آن مسائل بیرونی هم برایش حل می شود. مشکل ما این است که دید بچه مذهبی ها نسبت به هنر بد است! نمیدانم چرا بعضی خوشان را کاسه داغ تر از آش می دانند و بالاتر از رهبری حرکت می کنند. انسان نمی تواند در عصری که سینما و تئاتر و هالیوود و شبکه های اجتماعی وجود دارند؛ چشمش را ببندد. شما در وبسایت هایی که کارشان رده بندی فیلم هاست نگاه کنید؛ تعدادی از برترین فیلمها از نظر این سایت ها همان هایی هستند که ضد اسلام و ضد دین هستند؛ همان هایی هستند که به زبان هنر می خواهند بگویند که اسرائیل خوب است و ایران بد است. آنها با زبان سینما و تئاتر این همه کار می کنند. حالا ما باید بنشینیم و تماشا کنیم تا وقتی کار از کار گذشت؟ حالا ما در این زمینه می خواهیم کاری انجام دهیم و بعضی از دوستان مخالفند و همکاری نمی کنند. من حس میکنم که این دید دیگر باید کنار گذاشته شود که تئاتر سخیف است و بازیگری کار خوبی نیست.

,

اگر بخواهیم کمی ریزتر نگاه کنیم؛ فکر می کنید چه کمکی از اطرافیان خودتان نیاز دارید؟ چه اتفاقی باید بیفتد تا هنر بیشتر رواج پیدا کند؟

, اگر بخواهیم کمی ریزتر نگاه کنیم؛ فکر می کنید چه کمکی از اطرافیان خودتان نیاز دارید؟ چه اتفاقی باید بیفتد تا هنر بیشتر رواج پیدا کند؟,

– اولین کسانی باید کاری انجام دهند؛ خودِ بچه بسیجی ها هستند. بسیج یعنی یک نیروی خود برانگیخته. بسیجی ها خودشان خواستند که کاری بکنند. حالا چه در بحث هنر، ورزش، سیاست یا هر زمینه دیگری. بسیجی باید به صورت خودجوش درباره این مسائل اقدام کند. الآن بعضی از پایگاه ها را می بینیم که باید برای مسئولینش هزار بار پیام داد و زنگ زد که آقا، فلان کار فرهنگی را انجام دهید؛ که تازه هزار مدل بهانه های مختلف می تراشند. امروز بالاترین اولویت جامعه بسیج، به قول خودِ حضرت آقا همین کارهای فرهنگی است.

,

 کار هنری و یا به طور خاص، تئاتر چه تاثیرات مثبتی می تواند برای نوجوانان و کلیه کسانی که وارد این عرصه می شوند؛ داشته باشد؟

,  کار هنری و یا به طور خاص، تئاتر چه تاثیرات مثبتی می تواند برای نوجوانان و کلیه کسانی که وارد این عرصه می شوند؛ داشته باشد؟,

– طبق تحقیقاتی که انجام شده است، از بین تمام زمینه های هنری که وجود دارد؛ هنر تئاتر بیشترین تاثیر را دارد. از همه نظر و اولین اثر مثبت آن افزایش اعتماد به نفس نفرات است. کسی که در جمع، کاری را تمرین میکند و انجام می دهد؛ قطعا اعتماد به نفس بالایی به دست خواهد آورد. در کتاب آقای دشتی که نهج البلاغه را به صورت موضوعی در آورده اند؛ می خواندم که پیامبر صل الله علیه و آله در منزل بودند و خطاب به امام حسن علیه السلام فرمودند که بیا برای ما سخنرانی و صحبت کن. امام حسن (ع) (به زبان من) گفتند که من خجالت میکشم و بگذارید برای وقت دیگری. پیامبر (ص) برای اینکه امام حسن (ع) راحت باشند؛ خودشان گوشه ای قایم شدند و بعد که امام حسن (ع) صحبت کردند؛ پیامبر(ص) ایشان را تشویق کردند.

,

خب این برای ما الگوست. ما اگر بهترین استعدادها را هم داشته باشیم، وقتی نتوانیم آنها را بروز دهیم؛ هیچ چیز نداریم. به نظر من تئاتر اعتماد به نفس کودک و نوجوان و همچنین افراد بزرگتر را اضافه خواهد کرد. مساله بعدی تقویت خلاقیت افراد است که تئاتر در این زمینه هم تاثیرگذار است و به دنبال آن، اعضا کار تیمی را یاد می گیرند.

,

 یک سری آسیب هایی در تئاتر ما جود دارد و البته غیرقابل انکار هم هست. چطور می توان حاشیه امنی ایجاد کرد که جوان و نوجوان ما کار هنری را صحیح و بدون آفت یاد بگیرد؟

,  یک سری آسیب هایی در تئاتر ما جود دارد و البته غیرقابل انکار هم هست. چطور می توان حاشیه امنی ایجاد کرد که جوان و نوجوان ما کار هنری را صحیح و بدون آفت یاد بگیرد؟,

– چهارچوبی که برای کار ما طراحی شده است؛ شامل تمام موازین دینی و اخلاقی است و چقدر هم خوب است که کسی که می خواهد هنر را شروع کند؛ آن را از یک جایی یاد بگیرد که بدون حاشیه و بدون آسیب باشد و به طور صحیح و اصولی یاد بگیرد. ما که نمی توانیم برویم کنار و بگوییم که هنر به دست یک سری آدم های خراب افتاده است و حالا ما دیگر نباید وارد این عرصه شویم. اتفاقا برعکس، وقتی می بینیم که عرصه به این صورت است، باید بیشتر برای آن تلاش کرد و کجا بهتر از مسجد و پایگاه بسیج برای این کارها. حیفِ بچه بسیجی ها نیست که در هیچ پایگاهی در اصفهان، برای آنها این بستر فراهم نیست و کار فرهنگی از این دست انجام نمی شود؟

,

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

, ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.,

تئاتر

, تئاتر,

تئاتر

, تئاتر,

تئاتر

, تئاتر,

photo_2016-05-13_15-33-09

, photo_2016-05-13_15-33-09,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه