اخبار داغ

استاد حوزه علمیه اصفهان:

نیم نگاهی به زندگی امام جواد الائمه(ع) از ولادت تا شهادت

نیم نگاهی به زندگی امام جواد الائمه(ع) از ولادت تا شهادت
استاد عالی حوزه علمیه اصفهان گفت: دوران امامت امام جواد (ع) با شکل‌گیری فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی هم ‌زمان بود، دانشمندان مختلفی با مطالعه منابع مختلف آماده مناظره و ایجاد شبهه در اسلام و مذهب شیعه بودند با این حال امام محمدتقی(ع) با وجود سن کم به مناظره با این افراد می‌پرداخت و احکام اسلامی را به شکلی صحیح بین آن‌ها ترویج می‌کرد و برخی از آنها اقرار به امامت امام جوادو حجت الله بودن آن حضرت شیعه شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ امام محمدتقى‏ (ع)، معروف به جواد الائمه (ع) نهمین امام شیعیان است ایشان در ماه رجب سال 195 (ه ق) در مدینه چشم به دنیا گشود و فقط 25 سال زندگی کرد که جوان ترین امام شیعان ایشان هستند و القاب وکنیه‌ های فراوانی از جمله ابوجعفر ابن الرضا التقی و همچنین جوادالائمه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

امام جواد(ع)، پس ازشهادت امام رضا(ع) درسال 203 (ه ق) به امامت رسید و مدت امامت ایشان که فقط 18 سال بود با خلافت دو تن از خلفا مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود.
حجت الاسلام محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ پیرامون سالروز شهادت حضرت جوادالائمه (ع) بیان کرد: روایتی از امام رضا(ع) آمده که فرمودند: جواد الائمه مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت‏ تر از او زاده نشده است؛ وقتی که این روایت شنیده می شود در نظر تصور می شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد از همه امامان قبلى براى شیعیان، با برکت‏ تر بوده است.

وی افزود: اما این دیدگاه صحیح نیست بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن نشان می دهد که مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد (ع) در شرائطى صورت گرفت که خیر و برکت خاصى براى شیعیان داشته است، چرا که در دوره امام رضا(ع) ویژگی ه‏اى بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبرو بوده که در عصر امامان قبلى بى سابقه بوده است؛ چرا که پس از شهادت امام کاظم(ع) گروهى که به واقفیه معروف شدند، که براساس انگیزه‏هاى مادى امامت حضرت رضا (ع) را انکار کردند چرا که از سوی امام رضا(ع) تا حدود ۴۷ سالگى فرزند نداشت.

فقیهی گفت: چون احادیثی از پیامبر رسیده بود که حاکى از آن بود که امامان دوازده نفر هستند که نه نفر آنان از نسل امام حسین(ع) خواهند بود، نداشتن فرزند براى امام رضا(ع)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سوال میبرد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرارداد و امامت حضرت رضا(ع) را انکار کردند.
استاد عالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: به لطف خداوند امام رضا(ع) در سن 47 سالگی دارای فرزند شد که جواد الائمه(ع) نام دارد، اما همچنان مخالفان باز هم امامت حضرت جواد الائمه(ع) را انکار شدند، که به وسیله چندین اعجازی که صورت گرفت از جمله در سن ۷ سالگی به امامت رسییدن امام جواد(ع) یکی از آنها است برخی مردم به امامت او اقرار کردند.

محسن فقیهی ادامه داد: همچین از جمله ترفند‌هایی که مأمون برای ضربه زدن به امام رضا (ع) و فرزندش امام جواد (ع) به کار برد برگزاری جلسات بحث و مناظره بود. او به خیال این که امام جواد (ع) کم سن و سال است و می‌تواند به راحتی او را در مناظرات شکست دهند این شیوه را به کار گرفت، اما غافل از این که مقام ولایت و امامت با علم لدنی همراه است و ارتباطی با سن و سال ندارد.
وی اظهار کرد: دوران امامت امام جواد (ع) با شکل‌گیری فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی هم ‌زمان بود، دانشمندان مختلفی با مطالعه منابع مختلف آماده مناظره و ایجاد شبهه در اسلام و مذهب شیعه بودند با این حال امام محمد تقی (ع) با وجود سن کم به مناظره با این افراد می‌پرداخت و احکام اسلامی را به شکلی صحیح بین آن‌ها ترویج می‌کرد و برخی از آنها اقرار به امامت امام جوادو حجت الله بودن آن حضرت شیعه شدند.
محسن فقیهی گفت: سازمان وکالت شیعه را امام جواد(ع) مهیا کرد و نمایندگان خود را در اکثر نقاط جهان اسلام میرفستادند تا از این طریق مردم، نیازهای شرعی و دینی خود را مرتفع سازند؛ این تشکیلات رفته‌رفته دارای نظم و گستردگی و هماهنگی بیش‌تری شد تا آن جا که در بعضی از دوران هم‌ چون عصر امامین عسکریین (ع) و سپس عصر غیبت، به اوج گسترش و انسجام رسید و غالب نقاط شیعه‌ نشین آن زمان در عالم اسلامی را زیر پوشش قرار داد و همچنین مردم را برای رسیدن به غیبت امام زمان آماده کردند.

استاد عالی حوزه علیمه اصفهان تصریح کرد: از پرسش‌ های شیعیان و پاسخ‌های امام جواد(ع) که در منابع شیعی نقل شده متوجه میشویم که در دوره امامت ایشان، فرقه‌های اهل حدیث، واقفیه، زیدیه و غلات فعالیت میکردند، که حضرت برای رد این فرقه ها بسیار به فعالیت پرداختد و با مناظراتی که تشکیل میدادند دلایل ادیان آنها را رد میکرد.

حکومت عباسی دو مرتبه امام محمد تقی(ع) را به بغداد احضار کرد؛ سفر اول در زمان مأمون عباسی زیاد طولانی نبود اما بار دوم، در ۲۸ محرم سال ۲۲۰ (ه ق) به دستور معتصم عباسی وارد بغداد شد و در اواخر ذی القعده همان سال در بغداد به شهادت رسید. پیکر مبارک امام جواد الائمه (ع) در کنار جدش موسی بن جعفر (ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شدند که امروزه این دو حرم در کاظمین مورد توجه ویژه محبان و علاقمندان اهل بیت و عصمت طهارت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

,

امام جواد(ع)، پس ازشهادت امام رضا(ع) درسال 203 (ه ق) به امامت رسید و مدت امامت ایشان که فقط 18 سال بود با خلافت دو تن از خلفا مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود.
حجت الاسلام محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ پیرامون سالروز شهادت حضرت جوادالائمه (ع) بیان کرد: روایتی از امام رضا(ع) آمده که فرمودند: جواد الائمه مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت‏ تر از او زاده نشده است؛ وقتی که این روایت شنیده می شود در نظر تصور می شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد از همه امامان قبلى براى شیعیان، با برکت‏ تر بوده است.

وی افزود: اما این دیدگاه صحیح نیست بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن نشان می دهد که مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد (ع) در شرائطى صورت گرفت که خیر و برکت خاصى براى شیعیان داشته است، چرا که در دوره امام رضا(ع) ویژگی ه‏اى بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبرو بوده که در عصر امامان قبلى بى سابقه بوده است؛ چرا که پس از شهادت امام کاظم(ع) گروهى که به واقفیه معروف شدند، که براساس انگیزه‏هاى مادى امامت حضرت رضا (ع) را انکار کردند چرا که از سوی امام رضا(ع) تا حدود ۴۷ سالگى فرزند نداشت.

فقیهی گفت: چون احادیثی از پیامبر رسیده بود که حاکى از آن بود که امامان دوازده نفر هستند که نه نفر آنان از نسل امام حسین(ع) خواهند بود، نداشتن فرزند براى امام رضا(ع)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سوال میبرد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرارداد و امامت حضرت رضا(ع) را انکار کردند.
استاد عالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: به لطف خداوند امام رضا(ع) در سن 47 سالگی دارای فرزند شد که جواد الائمه(ع) نام دارد، اما همچنان مخالفان باز هم امامت حضرت جواد الائمه(ع) را انکار شدند، که به وسیله چندین اعجازی که صورت گرفت از جمله در سن ۷ سالگی به امامت رسییدن امام جواد(ع) یکی از آنها است برخی مردم به امامت او اقرار کردند.

محسن فقیهی ادامه داد: همچین از جمله ترفند‌هایی که مأمون برای ضربه زدن به امام رضا (ع) و فرزندش امام جواد (ع) به کار برد برگزاری جلسات بحث و مناظره بود. او به خیال این که امام جواد (ع) کم سن و سال است و می‌تواند به راحتی او را در مناظرات شکست دهند این شیوه را به کار گرفت، اما غافل از این که مقام ولایت و امامت با علم لدنی همراه است و ارتباطی با سن و سال ندارد.
وی اظهار کرد: دوران امامت امام جواد (ع) با شکل‌گیری فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی هم ‌زمان بود، دانشمندان مختلفی با مطالعه منابع مختلف آماده مناظره و ایجاد شبهه در اسلام و مذهب شیعه بودند با این حال امام محمد تقی (ع) با وجود سن کم به مناظره با این افراد می‌پرداخت و احکام اسلامی را به شکلی صحیح بین آن‌ها ترویج می‌کرد و برخی از آنها اقرار به امامت امام جوادو حجت الله بودن آن حضرت شیعه شدند.
محسن فقیهی گفت: سازمان وکالت شیعه را امام جواد(ع) مهیا کرد و نمایندگان خود را در اکثر نقاط جهان اسلام میرفستادند تا از این طریق مردم، نیازهای شرعی و دینی خود را مرتفع سازند؛ این تشکیلات رفته‌رفته دارای نظم و گستردگی و هماهنگی بیش‌تری شد تا آن جا که در بعضی از دوران هم‌ چون عصر امامین عسکریین (ع) و سپس عصر غیبت، به اوج گسترش و انسجام رسید و غالب نقاط شیعه‌ نشین آن زمان در عالم اسلامی را زیر پوشش قرار داد و همچنین مردم را برای رسیدن به غیبت امام زمان آماده کردند.

استاد عالی حوزه علیمه اصفهان تصریح کرد: از پرسش‌ های شیعیان و پاسخ‌های امام جواد(ع) که در منابع شیعی نقل شده متوجه میشویم که در دوره امامت ایشان، فرقه‌های اهل حدیث، واقفیه، زیدیه و غلات فعالیت میکردند، که حضرت برای رد این فرقه ها بسیار به فعالیت پرداختد و با مناظراتی که تشکیل میدادند دلایل ادیان آنها را رد میکرد.

حکومت عباسی دو مرتبه امام محمد تقی(ع) را به بغداد احضار کرد؛ سفر اول در زمان مأمون عباسی زیاد طولانی نبود اما بار دوم، در ۲۸ محرم سال ۲۲۰ (ه ق) به دستور معتصم عباسی وارد بغداد شد و در اواخر ذی القعده همان سال در بغداد به شهادت رسید. پیکر مبارک امام جواد الائمه (ع) در کنار جدش موسی بن جعفر (ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شدند که امروزه این دو حرم در کاظمین مورد توجه ویژه محبان و علاقمندان اهل بیت و عصمت طهارت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

,

امام جواد(ع)، پس ازشهادت امام رضا(ع) درسال 203 (ه ق) به امامت رسید و مدت امامت ایشان که فقط 18 سال بود با خلافت دو تن از خلفا مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود.
حجت الاسلام محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ پیرامون سالروز شهادت حضرت جوادالائمه (ع) بیان کرد: روایتی از امام رضا(ع) آمده که فرمودند: جواد الائمه مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت‏ تر از او زاده نشده است؛ وقتی که این روایت شنیده می شود در نظر تصور می شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد از همه امامان قبلى براى شیعیان، با برکت‏ تر بوده است.

وی افزود: اما این دیدگاه صحیح نیست بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن نشان می دهد که مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد (ع) در شرائطى صورت گرفت که خیر و برکت خاصى براى شیعیان داشته است، چرا که در دوره امام رضا(ع) ویژگی ه‏اى بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبرو بوده که در عصر امامان قبلى بى سابقه بوده است؛ چرا که پس از شهادت امام کاظم(ع) گروهى که به واقفیه معروف شدند، که براساس انگیزه‏هاى مادى امامت حضرت رضا (ع) را انکار کردند چرا که از سوی امام رضا(ع) تا حدود ۴۷ سالگى فرزند نداشت.

فقیهی گفت: چون احادیثی از پیامبر رسیده بود که حاکى از آن بود که امامان دوازده نفر هستند که نه نفر آنان از نسل امام حسین(ع) خواهند بود، نداشتن فرزند براى امام رضا(ع)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سوال میبرد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرارداد و امامت حضرت رضا(ع) را انکار کردند.
استاد عالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: به لطف خداوند امام رضا(ع) در سن 47 سالگی دارای فرزند شد که جواد الائمه(ع) نام دارد، اما همچنان مخالفان باز هم امامت حضرت جواد الائمه(ع) را انکار شدند، که به وسیله چندین اعجازی که صورت گرفت از جمله در سن ۷ سالگی به امامت رسییدن امام جواد(ع) یکی از آنها است برخی مردم به امامت او اقرار کردند.

محسن فقیهی ادامه داد: همچین از جمله ترفند‌هایی که مأمون برای ضربه زدن به امام رضا (ع) و فرزندش امام جواد (ع) به کار برد برگزاری جلسات بحث و مناظره بود. او به خیال این که امام جواد (ع) کم سن و سال است و می‌تواند به راحتی او را در مناظرات شکست دهند این شیوه را به کار گرفت، اما غافل از این که مقام ولایت و امامت با علم لدنی همراه است و ارتباطی با سن و سال ندارد.
وی اظهار کرد: دوران امامت امام جواد (ع) با شکل‌گیری فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی هم ‌زمان بود، دانشمندان مختلفی با مطالعه منابع مختلف آماده مناظره و ایجاد شبهه در اسلام و مذهب شیعه بودند با این حال امام محمد تقی (ع) با وجود سن کم به مناظره با این افراد می‌پرداخت و احکام اسلامی را به شکلی صحیح بین آن‌ها ترویج می‌کرد و برخی از آنها اقرار به امامت امام جوادو حجت الله بودن آن حضرت شیعه شدند.
محسن فقیهی گفت: سازمان وکالت شیعه را امام جواد(ع) مهیا کرد و نمایندگان خود را در اکثر نقاط جهان اسلام میرفستادند تا از این طریق مردم، نیازهای شرعی و دینی خود را مرتفع سازند؛ این تشکیلات رفته‌رفته دارای نظم و گستردگی و هماهنگی بیش‌تری شد تا آن جا که در بعضی از دوران هم‌ چون عصر امامین عسکریین (ع) و سپس عصر غیبت، به اوج گسترش و انسجام رسید و غالب نقاط شیعه‌ نشین آن زمان در عالم اسلامی را زیر پوشش قرار داد و همچنین مردم را برای رسیدن به غیبت امام زمان آماده کردند.

استاد عالی حوزه علیمه اصفهان تصریح کرد: از پرسش‌ های شیعیان و پاسخ‌های امام جواد(ع) که در منابع شیعی نقل شده متوجه میشویم که در دوره امامت ایشان، فرقه‌های اهل حدیث، واقفیه، زیدیه و غلات فعالیت میکردند، که حضرت برای رد این فرقه ها بسیار به فعالیت پرداختد و با مناظراتی که تشکیل میدادند دلایل ادیان آنها را رد میکرد.

حکومت عباسی دو مرتبه امام محمد تقی(ع) را به بغداد احضار کرد؛ سفر اول در زمان مأمون عباسی زیاد طولانی نبود اما بار دوم، در ۲۸ محرم سال ۲۲۰ (ه ق) به دستور معتصم عباسی وارد بغداد شد و در اواخر ذی القعده همان سال در بغداد به شهادت رسید. پیکر مبارک امام جواد الائمه (ع) در کنار جدش موسی بن جعفر (ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شدند که امروزه این دو حرم در کاظمین مورد توجه ویژه محبان و علاقمندان اهل بیت و عصمت طهارت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

,

امام جواد(ع)، پس ازشهادت امام رضا(ع) درسال 203 (ه ق) به امامت رسید و مدت امامت ایشان که فقط 18 سال بود با خلافت دو تن از خلفا مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود.
حجت الاسلام محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ پیرامون سالروز شهادت حضرت جوادالائمه (ع) بیان کرد: روایتی از امام رضا(ع) آمده که فرمودند: جواد الائمه مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت‏ تر از او زاده نشده است؛ وقتی که این روایت شنیده می شود در نظر تصور می شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد از همه امامان قبلى براى شیعیان، با برکت‏ تر بوده است.

,
,

وی افزود: اما این دیدگاه صحیح نیست بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن نشان می دهد که مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد (ع) در شرائطى صورت گرفت که خیر و برکت خاصى براى شیعیان داشته است، چرا که در دوره امام رضا(ع) ویژگی ه‏اى بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبرو بوده که در عصر امامان قبلى بى سابقه بوده است؛ چرا که پس از شهادت امام کاظم(ع) گروهى که به واقفیه معروف شدند، که براساس انگیزه‏هاى مادى امامت حضرت رضا (ع) را انکار کردند چرا که از سوی امام رضا(ع) تا حدود ۴۷ سالگى فرزند نداشت.

,

فقیهی گفت: چون احادیثی از پیامبر رسیده بود که حاکى از آن بود که امامان دوازده نفر هستند که نه نفر آنان از نسل امام حسین(ع) خواهند بود، نداشتن فرزند براى امام رضا(ع)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سوال میبرد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرارداد و امامت حضرت رضا(ع) را انکار کردند.
استاد عالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: به لطف خداوند امام رضا(ع) در سن 47 سالگی دارای فرزند شد که جواد الائمه(ع) نام دارد، اما همچنان مخالفان باز هم امامت حضرت جواد الائمه(ع) را انکار شدند، که به وسیله چندین اعجازی که صورت گرفت از جمله در سن ۷ سالگی به امامت رسییدن امام جواد(ع) یکی از آنها است برخی مردم به امامت او اقرار کردند.

,
,

محسن فقیهی ادامه داد: همچین از جمله ترفند‌هایی که مأمون برای ضربه زدن به امام رضا (ع) و فرزندش امام جواد (ع) به کار برد برگزاری جلسات بحث و مناظره بود. او به خیال این که امام جواد (ع) کم سن و سال است و می‌تواند به راحتی او را در مناظرات شکست دهند این شیوه را به کار گرفت، اما غافل از این که مقام ولایت و امامت با علم لدنی همراه است و ارتباطی با سن و سال ندارد.
وی اظهار کرد: دوران امامت امام جواد (ع) با شکل‌گیری فرقه‌های مختلف اسلامی و غیر اسلامی هم ‌زمان بود، دانشمندان مختلفی با مطالعه منابع مختلف آماده مناظره و ایجاد شبهه در اسلام و مذهب شیعه بودند با این حال امام محمد تقی (ع) با وجود سن کم به مناظره با این افراد می‌پرداخت و احکام اسلامی را به شکلی صحیح بین آن‌ها ترویج می‌کرد و برخی از آنها اقرار به امامت امام جوادو حجت الله بودن آن حضرت شیعه شدند.
محسن فقیهی گفت: سازمان وکالت شیعه را امام جواد(ع) مهیا کرد و نمایندگان خود را در اکثر نقاط جهان اسلام میرفستادند تا از این طریق مردم، نیازهای شرعی و دینی خود را مرتفع سازند؛ این تشکیلات رفته‌رفته دارای نظم و گستردگی و هماهنگی بیش‌تری شد تا آن جا که در بعضی از دوران هم‌ چون عصر امامین عسکریین (ع) و سپس عصر غیبت، به اوج گسترش و انسجام رسید و غالب نقاط شیعه‌ نشین آن زمان در عالم اسلامی را زیر پوشش قرار داد و همچنین مردم را برای رسیدن به غیبت امام زمان آماده کردند.

,
,
,

استاد عالی حوزه علیمه اصفهان تصریح کرد: از پرسش‌ های شیعیان و پاسخ‌های امام جواد(ع) که در منابع شیعی نقل شده متوجه میشویم که در دوره امامت ایشان، فرقه‌های اهل حدیث، واقفیه، زیدیه و غلات فعالیت میکردند، که حضرت برای رد این فرقه ها بسیار به فعالیت پرداختد و با مناظراتی که تشکیل میدادند دلایل ادیان آنها را رد میکرد.

,

حکومت عباسی دو مرتبه امام محمد تقی(ع) را به بغداد احضار کرد؛ سفر اول در زمان مأمون عباسی زیاد طولانی نبود اما بار دوم، در ۲۸ محرم سال ۲۲۰ (ه ق) به دستور معتصم عباسی وارد بغداد شد و در اواخر ذی القعده همان سال در بغداد به شهادت رسید. پیکر مبارک امام جواد الائمه (ع) در کنار جدش موسی بن جعفر (ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شدند که امروزه این دو حرم در کاظمین مورد توجه ویژه محبان و علاقمندان اهل بیت و عصمت طهارت قرار گرفته است.

,

انتهای پیام/

,
 
,
 
,
 
,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه