اخبار داغ

برخی سودجویان به دنبال افزایش قیمت هستند؛

ضرورت بازنگری در روش‌های نظارتی بازار/ تهیه زیرساخت اطلاعاتی راهکار کنترل قیمت‌ها است

ضرورت بازنگری در روش‌های نظارتی بازار/ تهیه زیرساخت اطلاعاتی راهکار کنترل قیمت‌ها است
مسئولان در نظارت بربازار باید به دنبال روش‌های کارآمدتری باشند و برای رسیدن به این منظور باید زیرساخت اطلاعاتی مناسب تهیه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، کنترل قیمت ها و بازار یکی از عوامل مهمی است که دولت ها در برنامه ریزی خود برای کاهش فشار به مردم از آن استفاده می کنندو از طرفی هم تعادل در بازار را کنترل می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

راههای مختلفی برای نظارت و کنترل قیمت‌ها وجود دارد که باید دید کدام روش کارآمدتر است، البته ایجاد فضای رقابتی همواره می تواند در کنترل قیمت ها موثر باشد وتجربه آن در برخی کشورها باعث شده تا قیمت ها برای سالیان متمادی ثابت بماند ولی درایران این مقوله برای برخی اجناس و کالاهایی مانند خودرو به خاطر شرایط انحصاری و حمایت همه جانبه دولت روند رشد غیرمعمقولی را تجربه کند تا جایی که برخی شرکت ها با وجود افزایش چندصد درصدی هم از ضرر و زیان حرف می‌زنند.

,

جالب اینجاست که برخی شرکت ها که کالا و مواد غذایی به مردم ارائه می‌دهند در واقع مشغول به کار دیگری و سرمایه‌ها را به سمت کارهای سودآور خود سوق داده و از کار اصلی خود غافل شده اند که همین عامل باعث شده تا از هر بهانه ای برای افزایش قیمت استفاده کنند.

,

شرایط انحصاری درایران باعث شده تا قیمت برخی کالاها به صورت مداوم روند روبه رشدی را تجربه کند که ضعف در نظارت ها و کارآمد نبودن نظارت ها باعث شده تا مردم طعم افزایش قیمت ها را تجربه کنند.

,

به رغم اصلاحات اقتصادی دولت برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از سوداگری شرکت‌ها، نظارت کارآمد ضروری است اما مشاهدات میدانی از بازار نشان می‌دهد که همچنان کسانی برای سودجویی هستند.

,

نظارت های کافی نیست

, نظارت های کافی نیست, نظارت های کافی نیست,

رضا احمدی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: متاسفانه برخی مغازه داران اقدام به افزایش قیمت ها برای جبران مواردی همچون تامین اجاره مغازه، مالیات و ... کرده اند در صورتی که اجناس باید به قیمت مصرف کننده به دست مردم برسد.

,

وی افزود: نظارت از بازار صورت می گیرد ولی شاید کارآمد نیست چون که سودجویان همچنان به کارخودادامه می دهند.

,

احمدی در ادامه گفت: افزایش قیمت فقط به ضرر مردم است چرا که فشار بیشتری به خانواده ها وارد می کند و باعث می شود تا سفره مردم کوچکتر کند و به نظر می رسد که دولت نیاز به بازنگری در نظارت ها دارد.

,

سامانه 124 کارآمد نیست

, سامانه 124 کارآمد نیست, سامانه 124 کارآمد نیست,

یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: با سامانه 124 برای تخلف یک مغازه تماس گرفتیم ولی هیچ نتیجه ای حاصل نشد.

,

وی افزود: جالب اینکه با وجود تماس بنده حتی اسم من را به زور پرسیدند وسریعا با قول پیگیری تلفن قطع شد و این نشان دهنده ناکارآمد بودن این سامانه است.

,

این شهروند ایلامی تصریح کرد: دولت نیاز به روش های بهتری برای کنترل بازار دارد زیرا امروز از شرکت ها گرفته تا مغازه داران کسانی هستند که فقط به دنبال سود بیشتر در سایه خلاهای قانونی هستند.

,
, ,

روش های نظارتی باید بازنگری شوند

, روش های نظارتی باید بازنگری شوند, روش های نظارتی باید بازنگری شوند,

علی فریادی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: دولت به علت نداشتن زیرساخت اطلاعاتی همواره در نظارت ها با مشکل مواجه می شود.

,

وی افزود: با داشتن اطلاعات لازم از شرایط بازار یک منطقه می توان روش های نظارتی قوی روی آن اعمال کرد به نحوی که قیمت‌ها تغییر نکند، درایران هم شرایط اقلیمی، فرهنگ، آداب و روسوم در مناطق مختلف متفاوت است بنابراین روش های نظارتی هم باید متفاوت باشد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: تجربه برخی کشورها می تواند یک روش کارآمد را به دولت تحویل دهد زیرا در برخی کشورها قیمت ها برای سالیان متمادی تغییری ندارد.

,

فریادی در ادامه گفت: در ایران متأسفانه اینگونه نیست و در دولت های مختلف قیمت همواره سیر صعودی به خود گرفته و هرگز پایین نیامده است و این مسئله نیازمند تحقیق و علت یابی است.

,

بازار انحصاری از ضعف‌های بزرگ بازار ایران است

, بازار انحصاری از ضعف‌های بزرگ بازار ایران است, بازار انحصاری از ضعف‌های بزرگ بازار ایران است,

وی یادآور شد: در کشور مسئولان ونخبگانی که برنامه های اقتصادی و نظارت ها را تنظیم و برنامه ریزی می کنند باید در خصوص این افراد هم بازنگری شود چرا که برخی از آن ها عملا کارآمد نیستند وباید جای خود را به دیگران بدهند.

,

فریادی عنوان کرد: شادابی در بازار زمانی اتفاق می افتد که شاهد رقابت شرکت ها برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت ها باشیم اما خلاها قانونی و رانت ها باعث شده که برخی شرکت ها کالای انحصاری به بازار وارد کنند و اجازه فعالیت به رقبا هم ندهند و در واقع قاعده را به نفع خود کنترل می کنند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: دولت اگر زیرساخت اطلاعاتی قوی از وضعیت بازار در کشور داشته باشد می تواند روش هایی را اتخاذ کند که اجازه فعالیت به سودجویان ندهد.

,

با متخلفان برخوردقانونی می‌شود

, با متخلفان برخوردقانونی می‌شود, با متخلفان برخوردقانونی می‌شود,

حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: دولت در شرایط کنونی برای بهبود شرایط مردم اقدام به جراحی اقتصادی کرد تا وضعیت بازار را بهبود بخشد.

,

وی افزود: دولت نظارت ها را افزایش داده وبه برخوردها شدت بخشیده است تا به سودجویان اجازه فعالیت ندهد.

,

بهرام نیا در ادامه گفت: نظارت‌ها از بازار به صورت مداوم و درقالب گروه‌های مختلف ادامه خواهد داشت و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه