اخبار داغ

مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی اصفهان:

تبلیغ شیعه علوی از مقر حکومت عباسی/ تدبیر امام رضا(ع) فتنه مأمون عباسی را خنثی کرد

تبلیغ شیعه علوی از مقر حکومت عباسی/ تدبیر امام رضا(ع) فتنه مأمون عباسی را خنثی کرد
مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی اصفهان گفت: مأمون می‌خواست با کشاندن امام به بحث، تصوری را که عامه مردم درباره ائمه اهل بیت(ع) داشتند و آنان را صاحب علم خاص مثلاً علم لدنی‌ می‌دانستند، از بین ببرد، اما هیچ کس با آن حضرت روبه رو نمی‌شد جز آن که به فضل او اقرار کرده و به حجتی که از طرف امام علیه او اقامه می‌شود، ملتزم می‌گردید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ علی بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امام رضا هشتمین امام شیعیان است، حضرت دارای القاب زیادی از جمله غریب‌الغربا، امام رئوف و ابالحسن که معروف ترین آن رضا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

امام رضا(ع) در سال ۱۸۳(ق) امامت را بر عهده گرفت و ۲۰ سال امام بود، دوره امامت امام رضا(ع) با خلافت هارون عباسی، محمد امین و مأمون عباسی همزمان بود.

,

آیت الله احمد کلباسی مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز به مناسب سالروز حرکت امام رئوف از مدینه به خراسان اظهار کرد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در زمانی به امامت رسیدند که در تاریخ آمده (وَ سَیفُ هارونَ یُقَطِّرُ الدَّم: از شمشیر هارون خون می‌چکد) در این برهه دشوار ایشان توانستند سیره و روش روشن اهل بیت عصمت و طهارت را بین جامعه توسعه و دل‌های مردم را با محبت اهل بیت پیوند دهند که همین پیوستگی مردم با ولایت آنچنان گسترشی در جهان اسلام ایجاد کرد که دستگاه دیکتاتور و ظالمی چون بنی عباس از مواجهه با آن عاجز ماند.

,

وی افزود: ایشان وقتی از طرف مأمون عباسی دعوت شدند که به خراسان ایران بیایند و خلافت را بر عهده بگیرند؛ حضرت رضا(ع) به شدت با این کار مخالفت کردند، اما به اصرار زیاد مأمون حضرت شرط کردند که به شرطی این مسئولیت را بر عهده میگیرم که در امور مملکت دخالتی نکنم؛ چرا که ممکن بود که ظلم های را انجام دهند و به نام حضرت بنویسند و حضرت نمیخواست این کار انجام بشود. کلباسی تصریح کرد: مأمون پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو، جلسات علمی متعددی با حضور علمای گوناگون تشکیل داد، در این جلسات مذکرات زیادی میان امام و دیگران صورت می‌گرفت که به طور عمده درباره مسائل اعتقادی و فقهی بود.

,

احمد کلباسی بیان کرد: مأمون می‌خواست با کشاندن امام به بحث، تصوری را که عامه مردم درباره ائمه اهل بیت(ع) داشتند و آنان را صاحب علم خاص مثلاً علم لدنی‌ می‌دانستند، از بین ببرد، اما هیچ کس با آن حضرت روبه رو نمی‌شد جز آن که به فضل او اقرار کرده و به حجتی که از طرف امام علیه او اقامه می‌شود، ملتزم می‌گردید.

,

وی ادامه داد: این مجالس به تدریج مشکلاتی را برای مأمون درست کرد زمانی که وی متوجه شد تشکیل چنین جلساتی برای وی خطرناک است، اقدام به محدود کردن امام کرد، به مأمون اطلاع دادند که امام رضا (ع) مجالس کلامی تشکیل داده و بدین وسیله مردم شیفته وی می‌شوند.

,

مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی گفت: مأمون به محمد بن عمرو طوسی مأموریت داد تا مردم را از مجلس آن حضرت طرد کنند، حضور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در ایران که با اینکه سه سال هم بیشتر نبود اما حضرت توانستند مکتب شیعه را از کاخ مأمون عباسی به جهان اسلام معرفی کنند؛ حضرت اگر چه مجبور بودند در جاهای تقیه کنند ولی با این اوصاف توانستند از پایگاه دشمن که هدفش از آوردن ایشان به مرور محدود و زندانی کردن و جلوگیری از افزایش تعداد شیعیان به دست علی بن موسی الرضا(ع) بود؛ این اقداماتی که شاهد هستیم از تدبیر و زیرکی امام رئوف را میرساند.

,

وی افزود: با توجه به رسیدن عید فطر مأمون از امام خواست تا نماز عید بخواند، امام بر مبنای شرایطی که در ابتدای ولایتعهدی با مأمون ذکر کرده بود از پذیرش اقامه نماز عید عذر خواست. مأمون اصرار کرد و امام ناچار قبول کرد و فرمود: پس من همچون رسول خدا(ص) به نماز خواهم رفت، مأمون نیز پذیرفت.

,

کلباسی ادامه داد: مردم انتظار داشتند که امام رضا(ع) مانند خلفا با آداب و رسوم خاصی از خانه خارج شود، اما دیدند که ایشان با پای برهنه در حالی‌که تکبیر می‌گوید به راه افتاد. امیران که با لباس رسمی و معمول این‌گونه مراسم آمده بودند، با دیدن این وضع، یک باره از اسب‌ها پایین آمدند و کفش‌ها را از پا درآوردند و با گریه و تکبیرگویان پشت سر امام به راه افتادند.

,

احمد کلباسی بیان کرد: اما فضل به مأمون گفت: اگر امام رضا(ع) به این صورت به مصلی برسد، مردم فریفته او می‌شوند، بهتر آن است که از او بخواهی برگردد و مأمون فردی را فرستاد و از امام خواست که برگردد. آن حضرت کفش خود را به پا کرد و سوار بر مرکب شد و بازگشت.

,

وی افزود: پس متوجه می شویم این است که مامون عباسی که این همه تظاهر به دوست داشتن حضرت داشت و حضرت را پسر عمو خطاب میکرد کار به جای رسیده است که دیگر نمیتواند خود را زیر نقاب مخفی کند و باعث می شود شخصیت حقیقی خود را نشان دهد.

,

کلباسی عنوان کرد: در روایتی آمده است که حضرت وقتی وارد در خراسان شدند مامون دستور داد تا دیگ غذای مفصلی برای حضرت آوردند و هدفش این بود که به مردم بگوید بنی هاشم تا وقتی دستشان از قدرت دور بود شعار زهد و تقوا میداند اما حالا که به قدرت رسیده اند فقط به فکر خودشان هستند و دیگر به فقرا اهمیتی نمیدهند.

,

مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی گفت: امام هشتم وقتی که این غذای مفصل را دیدند فرمودند این غذا در اختیار من است؟ آن شخصی که غذا را برای حضرت آورده بود برای حضرت عرض کرد بله. امام دستور داد که جارچی مردم را آگاه کند که هر کسی که امروز غذا ندارد و گرسنه هست به در خانه ما بیاید و غذا بگیرد و امام رئوف تمامی غذا ها را به کسانی که در خانه آمده بودند دادند و خود اما رضا(ع) آن غذا را میل نکردند و این روند سه روز ادامه دار بود و این سنت حسنه ای بود که در خراسان ایجاد شد.

,

وی گفت: امام رئوف توانستند بخشی از مشکلات اقتصادی مستضعفین جامعه را حل کنند و در جهان تشیع خصوصا در ایران تفکر شیعه علوی را پررنگ و آمدن حضرت به ایران باعث خیر و برکت برای ایرانیان شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه