اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

قرارگیری ایران در کنار اقتصادهای در حال توسعه کشورهای بریکس؛ نویدبخش آینده مطلوب اقتصادی کشور

قرارگیری ایران در کنار اقتصادهای در حال توسعه کشورهای بریکس؛ نویدبخش آینده مطلوب اقتصادی کشور
حمیدرضا ترقی گفت: قرار گرفتن ایران در کنار اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه کشورهای بریکس و شانگهای نوید بخش آینده مطلوب اقتصادی ایران و رشد اقتصادی مورد نظر در چشم انداز ۲۰ سال آینده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید رضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: دعوت گروه بریکس از ایران برای پیوستن به این پیمان اقتصادی، در شرایطی صورت گرفته که ایران تنها کشور دعوت شده به این‌ پیمان در غرب آسیا است و همچنین از وجود نقاط اشتراک بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها در زمینه تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی اثرگذار در عرصه بین المللی و چند جانبه گرایی در دنیا حکایت دارد.

وی افزود: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران قدرتی منطقه ای در جنوب غربی آسیا است و جایگاه مهمی به دلیل در اختیار داشتن منابع انرژی، نفت، گاز، صنعت و پتروشیمی دارد و همچنین با لحاظ خطوط مواصلاتی بین المللی که در شرق و جنوب شرق آسیا و اروپا توسط ایران به وجود آمده، ایران به شکل گسترده ای مورد توجه اقتصادهای بزرگ جهان قرار گرفته است.

ترقی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط مذکور حضور فعال ایران در مجامع و سازمان های اقتصادی و تجاری منطقه ای و جهانی هم برای ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و هم در کشور ما همواره نسبت به حضور در این سازمان‌های بین المللی طی دوران مختلف تلاش‌هایی صورت گرفته که خوشبختانه در دولت آقای رئیسی این تلاش‌ها به نتیجه رسیده به گونه ای که این دولت سیاست هایی را اتخاذ کرده که بتواند با رویکردهای جدید و مناسب، در این سازمان‌ها حضوری فعال و گسترده داشته باشد.

وی با اشاره به عضویت ایران در گروه اقتصادی اکو و شانگهای طی گذشته، عنوان کرد: امروز هم ایران وارد گروه اقتصادی بریکس می شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: به طور طبیعی با توجه به اینکه این سازمان‌ها به دنبال افزایش حداکثری قدرت‌های برتر جهانی هستند و می خواهند به کشورهای کمتر توسعه یافته و ضعیف کمک کنند، به نظر می رسد برای کشورهای در حال توسعه مثل ایران که آمادگی  ورود ناگهانی به تجارت آزاد را ندارد، منطقه گرایی موثرترین راه برای گشودن تدریجی اقتصادهای ملی این کشورها و ادغام آنها در اقتصاد جهانی باشد.

ترقی تصریح کرد: همچنین از طرفی چون ایران نمی خواهد آثار و تبعات اقتصاد جهانی را در اقتصاد خود بپذیرد و از یک خاستگاه تمدنی چند هزار ساله هم برخوردار است و محل تلاقی شرق به غرب و اتصال سه قاره است، در چنین موقعیتی پیوستن ایران به این پیمان مانع انزوای اقتصادی ایران خواهد شد و طراحی ها و برنامه ریزی های غرب را خنثی خواهد کرد همچنین می تواند در جهت کاهش آثار سلطه دلار بر اقتصاد کشورهای منطقه، از آنها کمک بگیرد.

وی افزود: به نظر می رسد پیوستن ایران به این مجموعه در جهت چندجانبه گرایی و تقویت آن نقش بسیار موثری خواهد داشت بنابراین ایران از ظرفیت های قابل توجهی برای عضویت در گروه کشورهای بریکس برخوردار است و علاوه بر نفوذ ژئوپولیتیک قابل توجه خود با وجود تحریم های اعمال شده توسط غرب علیه ایران، دارای اقتصادی در حال رشد و گسترش است که نشان می دهد این کشور تا چه اندازه برای تبدیل شدن به یک اقتصاد پیشرو در آینده مصمم است.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اگرچه ایران تا امروز موفق به عضویت در هیچ یک از سازمانهای مذکور نشده بود اما در حال رفع چالش‌ها و موانع عضویت خود است.

ترقی گفت: قرار گرفتن ایران در کنار اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه کشورهای بریکس و شانگهای نوید بخش آینده مطلوب اقتصادی ایران و رشد اقتصادی مورد نظر در چشم انداز ۲۰ سال آینده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه