اخبار داغ

مستاجران چشم‌انتظار حمایت دولت مردان برای رفع مشکلات اجاره‌بها

مستاجران چشم‌انتظار حمایت دولت مردان برای رفع مشکلات اجاره‌بها
افرایش دو تا سه برابری نرخ اجاره بها در مناطق مختلف کلان شهر اصفهان مستاجران را نگران کرده است. همواره قیمت رهن و اجاره از قیمت خرید و فروش مسکن تبعیت می‌کند و نمی‌توان انتظار آن را داشت که نرخ فروش یک مسکن گران شود، اما قیمت اجاره تغییر نکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ در مدت اخیر  بنا به دلایلی مانند شکاف عرضه و تقاضا و گرانی دیگر بازار‌ها مانند ارز، طلا و خودرو، مسکن هم با افزایش نرخ روبرو بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

با توجه به این‌که هر سال نیازمند ساخت یک میلیون مسکن هستیم که انجام نشده (در ۱۰ سال حدود ۳۰۰ هزار واحد) با نیاز قابل توجه تقاضا مواجه هستیم.

,

برای کنترل قیمت و اجاره باید به سمت تولید مسکن حرکت کنیم، باید بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد کنیم. بااین‌که قانون جهش تولید بیش از هفت ماه به دولت ابلاغ شده اما از برنامه عقب هستیم.

,

مالیات بر خانه‌های خالی نیز به عرضه واحد خالی به بازار کمک می‌کند. یک قسمت عمده‌ای از بحث‌های دولت و مجلس برای کنترل بازار اجاره‌بها مسکن مشترک است، و الان دو فرضیه مطرح شده؛ موضوعی که دولت آن را دنبال می‌کند این است که مداخله در نرخ‌گذاری را انجام دهد. و این‌که میزان افزایش سقف اجاره‌بها تعیین شود.

,

* تبعیت قیمت رهن و اجاره از نرخ فروش مسکن

, * تبعیت قیمت رهن و اجاره از نرخ فروش مسکن, * تبعیت قیمت رهن و اجاره از نرخ فروش مسکن,

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به اینکه افزایش و کاهش قیمت رهن و اجاره‌ها در راستای نرخ فروش مسکن است، اظهار کرد: تا زمانی که مسکن گران است رهن و اجاره هم افزایشی است، تولید مسکن و رفع شکاف میان عرضه و تقاضا می‌تواند به کاهش قیمت‌ها در بخش فروش و اجاره منجر شود.

,

* افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌بها در دستور کار دولت

, * افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌بها در دستور کار دولت, * افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌بها در دستور کار دولت,

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان  در رابطه با نقش مشاوران املاک در کنترل بازار اجاره بها افزود: در ظاهر امر ممکن است به نظر برسد مشاوران املاک قصد افزایش قیمت برای گرفتن تعرفه بیشتر را دارند در حالی که اینگونه نیست؛ وقی شما به مشاور املاک مراجعه می‌کنید و قصد اجاره ملک را دارید مشاور املاک برای آنکه بتواند راحت‌تر مشتری پیدا کند پیشنهاد اولیه مالک را تعدیل می‌کند، البته شاید موردی هم باشد که اصول را برای کسب درآمد بیشتر رعایت نمی‌کند که از نظر ما قابل دفاع نیست.

,

وی در خصوص نظارت بر مشاوران املاک برای رعایت سقف حداکثر اجاره بها، بیان کرد: الان آخرین دستورالعمل که اعلام شده این است که کلان شهر تهران ۲۵ درصد و سایر شهرها حداکثر تا سقف ۲۰ درصد اجاره‌ها افزایش پیدا کند که این را ما به مشاوران املاک ابلاغ کردیم.

,

*دولت در راستای حمایت از مستاجران حرکت می‌کند

, *دولت در راستای حمایت از مستاجران حرکت می‌کند, *دولت در راستای حمایت از مستاجران حرکت می‌کند,

جهانگیری با اشاره به تأثیر اقدامات دولت بر بهبود شرایط اجاره‌نشینان اعلام کرد: تمهیدات دولت با آنچه واقعیت است فاصله دارد. به‌عنوان مثال تصویب افزایش سقف اجاره‌ها و برخورد با مشاوران متخلف تا چه میزان قابلیت اجرا را دارد؟ اگر دولت با ضمانت اجرایی قوه قضائیه بتواند افزایش اجاره‌بهای سال ۱۴۰۱ را در قالب یک مصوبه اعلام کند آن مصوبه قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت.

,

وی متذکر شد: قطعاً هدف دولت، حمایت از مستأجر بوده ولی راه‌هایی هم برای دور زدن این قانون وجود دارد، مالک و مستأجر بدون دخالت مشاور املاک، خود قرارداد را منعقد می‌کنند که این موضوع هم نتایجی نامطلوبی دیگر به دنبال دارد.

,

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان توضیح داد: وام ودیعه مسکن هم اقدام دیگر دولت است اما مبلغ آن میزانی نیست که مشکلی را حل کند جدای از بازپرداختی که دارد. تأمین زیرساخت‌های لازم توسط دولت برای تولید مسکن و کاستن از تعداد مستأجران تنها راهکار برای بهبود شرایط این بازار است.

,

* تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی خانه‌های خالی

, * تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی خانه‌های خالی, * تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی خانه‌های خالی,

همچنین سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان  در جلسه‌ای در این راستا صحبت کرد و توضیح داد: خواهان تشکیل کمیته ای برای شناسایی، برنامه ریزی و عرضه هر چه بیشتر خانه های خالی ساخته شده به بازار مسکن استان هستیم.

,

وی افزود: هدف نهایی همه این طرح‌ها ساخت مسکن برای افراد ضعیف تر در جامعه است که تا کنون نتوانستند برای خود تامین مسکن کنند. هیات مدیره بانک مسکن به شدت علاقه‌مندند که استانها پیشنهادهای عملیاتی در حوزه بافت فرسوده و سایر امور را در ساخت مسکن ارائه دهند و باید در این زمینه با همفکری بانک مسکن و بر اساس پیشنهادهایی که ارائه می شود برای افرادی که امکان واریز پول را ندارند و نیازمند واقعی مسکن هستند تدبیری اندیشیده شود.

,

استاندار اصفهان اعلام کرد:  ساخت طرح نهضت ملی مسکن  سهم ۱۵ درصدی در بافت فرسوده دارد اما  برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد که در استان باید این سهم را از چه طریق محقق کنیم.

,

* مستاجران همواره چشم انتظار حمایت دولت‌مردان

, * مستاجران همواره چشم انتظار حمایت دولت‌مردان, * مستاجران همواره چشم انتظار حمایت دولت‌مردان,

همواره قیمت رهن و اجاره از قیمت خرید و فروش مسکن تبعیت می‌کند و نمی‌توان انتظار آن را داشت که نرخ فروش یک مسکن گران شود، اما قیمت اجاره تغییر نکند، بطوریکه اکنون هم به دلیل گرانی مسکن، نرخ اجاره تا جایی پیش رفته است که یک‌سوم از هزینه یک خانواده را شامل می‌شود.

,

در صورتیکه دولت زیرساخت‌های لازم برای تامین مسکن مردم را فراهم کند و تعداد بی‌خانه‌ها کم شود، شرایط این بازار هم سامان می‌گیرد.

,

بنا بر اظهار جهانگیری رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان، در حال حاضر باوجود کمبود مسکن و بلاتکلیفی بازار، برخلاف رکودی که در این بخش حاکم شده است، اما قیمت‌ها همچنان بالاست و این موضوع اجاره‌ها را نیز افزایش داده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه