اخبار داغ

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

صادرات و ارزآوری انگیزه‌ای برای کشت محصولات گلخانه‌ای/ آلوئه‌ورا، موز، انبه، آناناس و پاپایا جدیدترین تولیدات گلخانه ای اصفهان

صادرات و ارزآوری انگیزه‌ای برای کشت محصولات گلخانه‌ای/ آلوئه‌ورا، موز، انبه، آناناس و پاپایا جدیدترین تولیدات گلخانه ای اصفهان
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: استفاده از محصولات گلخانه‌ای در کشورهای مختلف بیش از گذشته رواج پیدا کرده است و مشتریان زیادی دارد و بی شک با جذب بازارهای مختلف در سایر کشورها، ارزآوری مناسبی به همراه خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ اصفهان از پیشتازان صنعت کشاورزی در کشور از جمله در کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته با توسعه این بخش توانسته، بخشی از بازار داخلی را از به اسم خود ثبت کند و با نیم نگاهی به بازارهای جهانی، در راه پیشرفت این صنعت نیز تلاش کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

استان اصفهان از جمله مناطق موثر در صنعت کشاورزی است، این منطقه با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

,

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

,

مجموع اراضی باغی این استان حدود ۸۵ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار،به ، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

,

*اصفهان دارای ۲۴۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای

, *اصفهان دارای ۲۴۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای, *اصفهان دارای ۲۴۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای,

احمدرضا رئیس‌زاده در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، با اشاره به وضعیت کشت گلخانه ای استان اظهار کرد: در این استان بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد و توانایی افزایش این نوع کشت در منطقه وجود دارد.

,

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: توسعه گلخانه‌ها به نوعی تغییر الگوی کشت به شمار می رود زیرا راهکار مناسبی برای بهره وری در مصرف آب از یکسو و بهبود کیفیت محصولات تولیدی از سوی دیگر است.

,

وی بیان کرد: این نوع کشت برخلاف کشت سنتی، در طول سال فعال است بنابراین اشتغال دائم را بعنوان مزیت ارزشمند به همراه دارد پس باید بیش از پیش با طرح های توسعه‌ای به نوعی راهبرد اشتغالزایی دائم را دنبال کرد.

,

رئیس‌زاده توضیح داد: رفع موانع صادراتی از مهمترین دغدغه های این بخش به شمار می رود، استفاده از محصولات گلخانه‌ای در کشورهای مختلف بیش از گذشته رواج پیدا کرده است و مشتریان زیادی دارد و بی شک با جذب بازارهای مختلف در سایر کشورها، ارزآوری مناسبی به همراه خواهد داشت.

,

وی با اشاره به اهمیت حمایت مالی از طرح های یاد شده یادآور شد: در صورت اعطای تسهیلات بانکی به موقع و متناسب با هزینه‌ها، افزون بر ۱۵۰ هکتار به مساحت گلخانه های استان اضافه خواهد شد. اجرای و توسعه طرح‌های کشت گلخانه ای امسال در این استان به بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز دارد.

,

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: حدود ۳۰۰ درخواست احداث گلخانه در حدود ۱۰ شهرستان استان در سال جاری وجود دارد که به نوبت به آنها رسیدگی می شود. بیشتر گلخانه‌های استان در مناطق مُعتدل و سردسیر مانند شهرستان‌های دهاقان، شهرضا، تیران و کرون، چادگان و نجف آباد مستقرند و در سال ۱۴۰۰، تولیدات آنها بالغ بر ۳۸۰ هزار تُن بود.

,

*یک چهارم محصولات کشت گلخانه‌ای، صادراتی هستند

, *یک چهارم محصولات کشت گلخانه‌ای، صادراتی هستند, *یک چهارم محصولات کشت گلخانه‌ای، صادراتی هستند,

وی در خصوص تولیدات اعلام کرد: تولیدات گلخانه‌ای در این منطقه بیشتر شامل خیار، گوجه، فلفل دُلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای و همچنین گل زینتی است که حدود یک چهارم آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

,

*بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری تنها برای سبزیجات گلخانه‌ای

, *بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری تنها برای سبزیجات گلخانه‌ای, *بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری تنها برای سبزیجات گلخانه‌ای,

رئیس زاده اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۰۰ هزارتن محصولات درجه یک سبزی وصیفی گلخانه‌ای از استان به کشور‌های حوزه خلیج فارس واوراسیا صادر می شود که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری دارد.

,

وی با بیان اینکه استان اصفهان درتولید فلفل دلمه‌ای جایگاه نخست کشور را از آن خود کرده است، اضافه کرد: از بیش از ۲ هزارو ۲۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای سالانه بیش از ۳۱۰ هزارتن انواع فلفل دلمه‌ای، بادمجان، گوجه فرنگی و خیار برداشت می‌شود.

,

مدیرامورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیش بینی می شود امسال از گلخانه‌های سبزی وصیفی حدود ۳۵۰ هزارتن انواع محصولات برداشت شود.

,

*آماری حدود ۶۸ هزار تن برداشت محصولات از زمین‌های کشاورزی

, *آماری حدود ۶۸ هزار تن برداشت محصولات از زمین‌های کشاورزی, *آماری حدود ۶۸ هزار تن برداشت محصولات از زمین‌های کشاورزی,

وی با اشاره به محصولات کشاورزی اذعان داشت: تاکنون سالانه بالغ بر ۶۸ هزار تُن محصول از زمین‌های کشاورزی برداشت می‌شد و پیش بینی می‌کنیم این رقم در سال ۱۴۰۱ به حدود ۷۰ هزار تن افزایش یابد.

,

رئیس‌زاده متذکر شد: گل محمدی و زعفران به همراه ۳۰ قلم انواع گیاه دارویی بهاره و پاییزه در بخش کشاورزی (جدا از عرصه‌های منابع طبیعی) این استان کشت می‌شود.همچنین افزایش بهره وری در تولید از جمله موارد ضروری است که امسال بطور جدی پیگیر آن هستیم که این امر به بهبود کیفیت و رونق تولید می‌انجامد.

,

وی به شرایط خشکسالی در استان و لزوم تغییر الگوی کشت، پرداخت و گفت: صنعت گیاهان دارویی نسبت به بخش‌های دیگر مصرف آب کمتری دارد لذا در استان اصفهان می‌تواند به عنوان یک کشت جایگزین باشد.

,

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر تولید این محصولات بستر مناسبی برای صادرات به‌وجود آورده است که باید با رفع برخی موانع، فضا را برای فروش آن‌ها به کشور‌های خارجی فراهم کرد.

,

*صادرات و ارزآوری محصولات گلخانه‌ای انگیزه برای فعالیت

, *صادرات و ارزآوری محصولات گلخانه‌ای انگیزه برای فعالیت, *صادرات و ارزآوری محصولات گلخانه‌ای انگیزه برای فعالیت,

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:شرایط کم‌آبی و کم‌بارشی موجب افزایش کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان شده است.

,

وی افزود: توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در حال حاضر نزدیک به ۲هزار و ۴۰۰هکتار رسیده است،  با توجه به شرایط کم‌آبی و کم‌بارشی که در استان و برخی نقاط کشور وجود دارد، ایجاد اشتغال، افزایش تولید در واحد سطح، استفاده بهینه از آب کشاورزی، صادرات محصولات گلخانه‌ای و ارزآوری از مزایای ایجاد گلخانه‌ها است. در سه سال اخیر سطح کشت محصولات گلخانه‌ای که شامل سبزیجات، صیفی‌جات و گل‌های فصلی است بین ۵۰۰ تا ۶۰۰هکتارافزایش یافته است.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: با انجام کشت‌های گلخانه‌ای، ما شرایط اقلیمی را در یک فضای بسته‌ای به‌نام گلخانه قرار می‌دهیم و سرما، گرما، نور و رطوبت را کنترل می‌کنیم.

,

وی توضیح داد: یکی از مزایای کشت‌های گلخانه‌ای کشت خارج فصل است، از همین رو کشاورزان اصفهانی در زمینه احداث گلخانه تمایل خوبی نشان داده‌اند و به این سمت روی آورده‌اند. در مناطقی که خیلی گرم یا سرد باشد و هزینه خنک کردن یا گرم کردن گلخانه برای تولید محصول بالا برود، توصیه به احداث گلخانه نمی‌شود. همچنین استحصال محصولات در ایام مختلف سال و با شرایط آب‌وهوایی متنوع ازدیگر مزایای این شیوه کشت به شمار می‌رود و از سوی دیگر اشتغال دائمی به همراه خواهد داشت.

,

رستمی خاطر نشان کرد: چشم‌انداز توسعه گلخانه در اصفهان مطلوب است، به‌طوری که امکان افزایش هزار هکتار در هر برنامه پنج ساله وجود دارد،  تسهیل صدور مجوز‌های متقاضیان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز، جذب نیروی کار ماهر و مسئول فنی در گلخانه‌ها از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان برای کمک به فعالان این حوزه است چراکه به ازای هر هکتار گلخانه برای هشت تا ۱۰نفر شغل مستقیم و به همین تعداد شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

,

بیشترین محصولات کشت‌شده در گلخانه‌های استان را به ترتیب فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی (معمولی، گیلاسی و زیتونی)، بادمجان، خیار، سبزیجات برگی و گل‌های زینتی است، آلوئه‌ورا، موز، انبه، آناناس، پاپایا و برخی گیاهان دارویی نیز به کشت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شده است که در ماه‌های اخیر رقم کشت آن بالغ بر ۲۵هزار تن محصول بر اساس انجام آزمایش سلامت محصول و استاندارد‌های مدنظر تولید شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه