اخبار داغ

استاد قلمزن اصفهانی:

صنایع دستی پتانسیل این را دارد که همگام با صنایع بزرگ گام بردارد

صنایع دستی پتانسیل این را دارد که همگام با صنایع بزرگ گام بردارد
استاد قلمزن اصفهانی گفت: در صورتی که به صنایع دستی توجه شود، پتانسیل این را دارد که همپای صنایع بزرگ و مدرن گام بردارد اما صنعتی با این قدمت و پتانسیل، بازاریابی مناسبی برایش انجام نشده و متأسفانه نتوانسته است سهم قابل توجهی را در بازارهای داخلی و خارجی را از آن خود کند و این امر علاوه بر همت هنرمندان، کمک مسئولان برجسته را می خواهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم محسنی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در رابطه با مشکلات صنایع دستی و ارائه راهکار برای این مشکلات اظهار کرد: صنایع دستی ایران دارای قابلیت فرهنگی و هنری است و پیشینه تاریخی بسیار زیادی دارد که تلفیقی از تراوشات ذهنی هنرمند همراه با کار دست وی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

استاد قلمزن اصفهانی عنوان کرد: در صورتی که به صنایع دستی توجه شود، پتانسیل این را دارد که همپای صنایع بزرگ و مدرن گام بردارد اما صنعتی با این قدمت و پتانسیل، بازاریابی مناسبی برایش انجام نشده و متأسفانه نتوانسته است سهم قابل توجهی را در بازارهای داخلی و خارجی را از آن خود کند و این امر علاوه بر همت هنرمندان، کمک مسئولان برجسته را می خواهد.

,

محسنی بیان کرد: بازاریابی نامناسب ضربه جبران ناپذیری را به صنایع دستی و بازارهای سنتی وارد کرده است، همچنین مد و تفاوت نگرش ها روز به روز این هنر صنعت را ضعیف تر از قبل می کند و علت این امر را فاصله گرفتن هنرمند از بازار ها مخصوصا بازارهای جهانی می بینم.

,

وی افزود: اگر صنایع دستی در مسیر درست خودش قرار بگیرد دارای رویکردهای اقتصادی خیلی متنوع و قدرتمندی است که به عنوان صنعتی درآمدزا در کنار هنر بودن، می تواند تحولات بزرگی را با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد و معیشت تحت فشار است، ایجاد کند و برایم جالب است که وقتی می توان ایران را بعنوان مهد هنر به دنیا معرفی کرد، در این امر پر رزق کوتاهی می شود.

,

*صنایع دستی تبدیل به یک روزنه اقتصادی شده است

, *صنایع دستی تبدیل به یک روزنه اقتصادی شده است, *صنایع دستی تبدیل به یک روزنه اقتصادی شده است,

مریم محسنی اذعان کرد: این صنعت در شرایط کنونی یک روزنه اقتصادیست که می تواند تبدیل به یک راه، جاده و حتی بزرگراه اقتصادی شود و علی رغم سوددهی در داخل کشور، عامل توسعه صادرات و ارزآوری و رونق اقتصاد شود، نمی گویم در این راه اقتصادی قرار گرفتن کار راحتی است اما کار انجام نشدنی و پرچالشی نیست و امکان پذیر است.

,

استاد قلمزن تصریح کرد: برای ایجاد این راه اقتصادی باید تبلیغات مناسب انجام شود تا مردم شناخت صحیحی از این هنر و صنعت که یادگار فرهنگ کهن ماست، داشته باشند چرا که عدم آگاهی مردم خودمان، بر نقطه ضعف بازاریابی نامناسب در داخل و خارج از کشور می افزاید چه بسا این ناآشنایی در خارج از کشور نباید دامان مردم را بگیرد.

,

محسنی ادامه داد: علاوه بر مشکلات ذکر شده، واسطه های با نفوذی در این بازار آشفته وجود دارند که به سوءاستفاده از موقعیت ها می پردازند و اجازه نمی دهند هنرمند پا بگیرد، بهمین جهت تنها گروهی که متضرر می شوند صنعتگران هستند به همین جهت باید راهی را ایجاد کنند تا هنرمند به طور مستقیم با مشتری و بازرگان روبرو شود.

,

وی افزود: اوج مشکل واسطه ها زمانی خود را نشان داد که روستاییان و عشایر در گذشته، بیشتر درآمد خود را از محل فروش صنایع دستی به دست می آوردند و پشتوانه مالی دیگری نداشتند و این واسطه ها موجبات بی انگیزگی آنها را فراهم کرده اند و حال این قشر زبردست از صنعت هنری فاصله گرفته اند.

,

*نبود تبلیغ مناسب منجر می شود تولیدکننده از بازار داخلی و خارجی شناخت کافی نداشته باشد

, *نبود تبلیغ مناسب منجر می شود تولیدکننده از بازار داخلی و خارجی شناخت کافی نداشته باشد, *نبود تبلیغ مناسب منجر می شود تولیدکننده از بازار داخلی و خارجی شناخت کافی نداشته باشد,

مریم محسنی خاطرنشان کرد: عدم بازاریابی و تبلیغ مناسب منجر می شود تولیدکننده از بازار داخلی و خارجی شناخت کافی نداشته و بدون توجه به سلیقه عمومی به تولید بپردازد که این امر ضررهایی نظیر کیفیت نامطلوب و عدم رضایت مشتری را برای صنایع دستی به ارمغان می آورد و نتیجه این حرفم را اکنون در بازارهای سنتی می توانید مشاهده کنید چراکه صنایع دستی بی کیفیت بازاری، گویای همه چیز است.

,

به گفته این هنرمند: بازاریابی قوی، مستمر و برنامه ریزی شده می تواند با حفظ اصالت، صنایع دستی را با میل مشتری هماهنگ کرده و حداکثر رضایت مندی به دست آورد، اینگونه مخاطبان داخلی و خارجی با میل و رغبت بیشتری به سراغ محصولات سنتی ایران می آیند و حتی موجبات طرفداران مد سنتی را بوجود می آورد.

,

*باید صنایع دستی را همگام با مد، سنتی ادامه داد

, *باید صنایع دستی را همگام با مد، سنتی ادامه داد, *باید صنایع دستی را همگام با مد، سنتی ادامه داد,

محسنی گفت: باید این صنعت را همگام با مد، سنتی ادامه دهند تا مردم از طرح های اولیه ای که همیشه وجود داشته است خسته نشوند، رقابت در بازار جهانی این مشکل را خیلی زود برطرف می کند و شرایط ایجاد یک دنیای متحول شده از هنر را برایمان فراهم می کند.

,

وی اشاره کرد: دولت باید کمک کند تا قیمت ها سامان بگیرد و مشکل نوسان قیمت در این بازار حل و همچنین بازار مانند گذشته به یک ثبات نسبی برسد، با کمی درایت و ایجاد ثبات می توان تا حدودی هنرمندان را به ادامه تولید و فروش محصولات در محیطی عادلانه امیدوار کرد.

,

مریم محسنی در پایان متذکر شد: بخشی از مشکلات صنایع دستی به سوء مدیریت ها بازمی گردد و لازم است مسئولان بیش تر از پیش و با بهره بردن از نظرات افراد فعال در این هنر ها اقدامات بهتر و بیشتری انجام دهند تا بتوانیم از مشکلاتی که خصوصا در این 8 سال با آن روبرو بودیم خارج شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه