اخبار داغ

قالی بافی هنری که به اقتصاد و مسئولیت پذیری فرزندان کمک می کرد

قالی بافی هنری که به اقتصاد و مسئولیت پذیری فرزندان کمک می کرد
جوانی که از بدو کودکی تلاش پدر و مادر را می دید و در معیشت خانواده به نحوی مشارکت داشت به خصوص آنکه فرزندان هم اغلب در قالی بافی مشارکت داشتند نوجوانانی مسئولیت پذیر و درس خوان بودند اغلب، تحصیل کرده های ۴۰ و ۵۰ ساله منطقه نایین و شهرها و روستاهای اطراف همان دختر پسرهایی هستند ک بعد از مدرسه سهمی از قالی بافی به عهدشان بود و سخت کوشی از نوجوانی ویژگی بارز آنان بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه امینی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ اظهار کرد: من تقریبا شش و هفت ساله بودم که قالی بافی را یاد گرفتم و پدرم در خانه برایم دار قالی زد به یاد دارم در عالم کودکی بسیار خوشحال بودم و احساس بزرگی می کردم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

این هنرمند بافنده فرش خانگی دستبافت بیان کرد: نقشه هایی که می بافتم لچک و ترنج نقشه نایین بود و نخ و پشم و کرک و ابریشم ابزار کار بود؛ دار قالی بود و نقش و نگارش که با سر انگشتان می بافتیم و حسی از عشق و ذوق که با تار پود وجودمان گره می خورد.

,

وی افزود: بعد ها هم که ازدواج کردم در کنار خانه داری و با داشتن پنج فرزند خردسال قالی بافی هم می کردم البته سخت کوشی، ویژگی اغلب مردم و زنان بود و همین ویژگی مادران خانواده باعث می شد فرزندان مسئولیت پذیر و کوشا باشند.

,

* جوانی که از بدو کودکی تلاش پدر و مادر را می بیند در معیشت خانواده مشارکت دارد

, * جوانی که از بدو کودکی تلاش پدر و مادر را می بیند در معیشت خانواده مشارکت دارد, * جوانی که از بدو کودکی تلاش پدر و مادر را می بیند در معیشت خانواده مشارکت دارد,

امینی ادامه داد: جوانی که از بدو کودکی تلاش پدر و مادر را می دید و در معیشت خانواده به نحوی مشارکت داشت به خصوص آنکه فرزندان هم اغلب در قالی بافی مشارکت داشتند نوجوانانی مسئولیت پذیر و درس خوان بودند اغلب، تحصیل کرده های ۴۰ و ۵۰ ساله منطقه نایین و شهرها و روستاهای اطراف همان دختر پسرهایی هستند ک بعد از مدرسه سهمی از قالی بافی به عهدشان بود و سخت کوشی از نوجوانی ویژگی بارز آنان بود.

,

*اقتصاد بسیاری از خانوارها با بافت و فروش فرش خوب شد

, *اقتصاد بسیاری از خانوارها با بافت و فروش فرش خوب شد, *اقتصاد بسیاری از خانوارها با بافت و فروش فرش خوب شد,

فاطمه امینی عنوان کرد: چند صباحی بافت، فرش نایین رونق داشت و اغلب مردم روزگارشان را با بافت و فروش این هنر می گذراندند و از این راه کسب معیشت می کردند و اقتصاد خیلی از خانوارها با بافت و فروش فرش خوب شد.

,

این بانوی هنرمند در ادامه گفت: آن روز ها صدای دفتین، کوبیدن قالی صدای تولید بود که در هر خانه با صدای امید در هم آمیخته می شد و باری از اقتصاد خانواده بر می داشت اما چه بی رحمانه آن همه ظرافت مورد بی مهری قرار گرفته است و مسئولان دست اندرکار دست روی دست گذاشته اند، تا به اجبار شاهد کمرنگ تر شدن این هنر باشیم.

,

* قیمت فروش جواب گوی هزینه های فرش نیست

, * قیمت فروش جواب گوی هزینه های فرش نیست, * قیمت فروش جواب گوی هزینه های فرش نیست,

امینی بیان کرد: از دلایل کمتر شدن این فعالیت از طرفی مواد اولیه قیمتی سر سام آور دارد و از طرفی قیمت فروش آن جواب گوی هزینه های آن نیست.

,

وی افزود: در حال حاظر به خاطر گرانی مواد اولیه، پشم و نخ، کرک و ابریشم و به صرفه نبودن بافت قالی مردم استقبالی ندارند و هم به خاطر نوع نگرشی که در افراد جامعه شکل گرفته و کمتر حاضر به قبول زحمت هستند بافت فرش در خانه کم رنگ شده است و شاید دختران ما اگر با دید یک، هنر ملی به فرش دستبافت نگاه می کردند رغبت بیشتری برای بافت آن در خانه داشتند.

,

فاطمه امینی خاطرنشان کرد: من مدت زیادی با علاقه به این کار پرداختم و با انجام این کار حسی خوبی داشتم در کنار کار خانه و تربیت فرزندام قالی بافی کردم تا حدود زیادی به اقتصاد خانواده ام کمک کردم وحتی می توانم بگویم این کار من باعث می شد فرزندانم مسئولیت پذیر تر باشند.

,

این بانوی هنرمند بیان کرد: امروز اگر به این هنر توجه شود ضمن سرگرمی برای خانم ها منبع در آمد در خانه است و اگر کسی با علاقه به این هنر بپردازد آرامشی که ضمن کار دارد ارزنده است.

,

امینی گفت: شاید هنوز هم بشود یکبار دیگر این هنر و بافتن فرش در خانه ها را دوباره مانند گذشته فعال کرد اما نیز است که موانع بر سر راه برداشته شود و همچنین حمایت ها از آن شکل بگیرد.

,

فاطمه امینی خاطرنشان کرد: بافت قالی در خانه می تواند یک شغل ایده ال خصوصا برای علاقه مندان به آن باشد چرا که یک بانو در حال که به فعالیت ها در منزل می پردازد و در یک محیط آرام فعالیت دارد می تواند هم سرگرمی هم منبع درآممد داشته باشد.

,

وی بیان کرد: هنوز قالی می بافم اما دیگر مانند گذشته در هر خانه ای که در منطقه می روی دار قالی وجود ندارد و شاید در هر شهر یا روستا نتوان بیشتر از انگشتان دست کسی را پیدا کنید که به این فعالیت بپردازد، این در حالی است که میل خانم ها به کار بیشتر شده است.

,

امینی بیان کرد: امیدوارم روزی برسد که دوباره روزگار خوب فرش دستباف برسد و مانند گذشته رونق داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه