اخبار داغ

هشدار دامپزشکی به شهروندان؛

مردم گوشتِ دارای مُهر دامپزشکی مصرف کنند

مردم گوشتِ دارای مُهر دامپزشکی مصرف کنند
محمد امین حسینی سرپرست معاونت اداره کل و اداره دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: ظرفیت بالقوه بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان وجود دارد و به همین دلیل اقداماتی در دستور کار دامپزشکی ها قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کنترل جمعیت کنه‌ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد امین حسینی در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی تب‌دار و مشترک بین انسان و دام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,

وی ضمن اشاره به درگیری تب کریمه کنگو در برخی از استان‌های کشور و همچنین کشور عراق به این بیماری، افزود: این مناطق به‌ شدت درگیر انتشار ویروس تب کریمه کنگو شدند و چون این ویروس به راحتی از یک انسان به دیگری منتقل می‌شود، نگرانی درباره گسترش دامنه انتشار آن همواره وجود دارد و باید اقداماتی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از آن در کشور و استان انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به این که ویروس در بدن دام بیماری شدید ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: ورود ویروس به بدن دام ممکن است با تب زود گذری همراه شود، به‌ طوری‌ که دامپزشک و صاحب دام متوجه این بیماری نشوند، ولی وجود آن در بدن دام باعث افزایش خطر آلودگی لاشه در هنگام کشتار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی به ویروس از طریق لاشه، خون و ترشحات دامِ کشتار شده، باعث می‌شود دامداران، چوبداران، قصابان، سلاخ‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها و افراد مرتبط با دام در معرض خطر قرار بگیرند که باید از خطرات این بیماری صنفی و راه‌های کنترل آن آگاه شوند.

حسینی تمرکز بر حفظ سلامت افرادی را که با دام زنده یا لاشه ارتباط دارند، یکی از راه‌های بستن گلوگاه‌های انتشار ویروس بیان کرد و گفت: از دو ماه قبل و پیش از فصل افزایش جمعیت کنه‌ها، هشدارهایی به کارگران کشتارگاه اعلام شده که حتماً از لباس مناسب، چکمه، عینک، دستکش و ماسک استفاده کنند تا در صورت وجود ویروس در لاشه، به راحتی آلوده نشوند.

,
,
,
,
,
,
,

وی تصریح کرد: کشتارگاه های صنعتی دام دارای سردخانه پیش سرد هستند تا ظرف مدت ۲۴ ساعت لاشه‌های دام را در دمای صفر تا چهار درجه یا دمای یخچال نگه دارند و در این مدت فرایند شیمیایی در لاشه که جمود نعشی نام دارد، انجام می‌شود.

سرپرست معاونت اداره کل و اداره دامپزشکی شهرستان چابهار این فرآیند را باعث پایین آمدن سطح اسید در لاشه دام و در نتیجه از بین رفتن ویروس دانست و تصریح کرد:  اگر ویروسی در گوشت وجود داشته باشد در زنجیره سرد کشتارگاه‌ها غیرفعال می‌شود.

,
,
,

وی درباره خطری که درباره پیش‌ سرد نشدن لاشه‌ها در برخی مکان های کشتار غیرمجاز وجود دارد، گفت: یکی از دلایل بروز بیماری، مراکز عرضه کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی بوده  که زنجیره پیش‌ سرد عملا وجود ندارد.

حسینی عنوان کرد: هیچ‌گونه نگرانی درباره گوشتی که با مهر سلامت دامپزشکی و در شبکه مجاز توزیع شود، وجود ندارد و تنها افرادی باید نگران انتقال ویروس تب کریمه کنگو باشند که دام زنده می‌خرند و در منزل کشتار می‌کنند و با این کار، خود را در معرض انتقال بیماری‌ها قرار می‌دهند.

,
,
,

وی گرم شدن هوا را عامل افزایش جمعیت کنه‌ها و ایجاد خطر بالقوه آلودگی دام‌ها دانست و گفت: ویروس از طریق دام زنده منتقل نمی‌شود و بنابراین دامداران به شکل مستقیم در معرض خطر ابتلاء به تب کریمه کنگو قرار ندارند، مگر این که در دامداری ذبح انجام شود.

,

وی اضافه کرد: کنه‌های موجود در دامداری ممکن است انسان را با نیش زدن آلوده کند و افرادی که در خانه دام نگه‌ می‌دارند ممکن است در معرض نیش کنه آلوده قرار بگیرند.

حسینی به شهروندان توصیه کرد که پس از خرید گوشت به مدت ۲۴ ساعت آن را در دمای سرد یخچال نگهداری کنند و گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی را خریداری نکنند، با دستکش آنها را خرد کنند و همچنین مصرف جگر خام به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چون در صورت آلودگی دام، ویروس و بیماری‌ها به سرعت به فرد انتقال می‌یابد.
 

,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه