اخبار داغ

در گفت و گوی دانا با سعید پیردوست مطرح شد؛

جشنواره‌هایی مثل کن و اسکار سیاست زده‌اند/ برگزیدگان بنا به خواست دست اندرکاران جشنواره حرف می‌زنند

جشنواره‌هایی مثل کن و اسکار سیاست زده‌اند/ برگزیدگان بنا به خواست دست اندرکاران جشنواره حرف می‌زنند
بازیگر پیشکسوت کشورمان گفت: هنرمندان در «جشنواره کن» آزادی عمل ندارند و وقت جایزه گرفتن و صحبت کردن متن و نوشته ای دست آنها می دهند که از روی آن نوشته باید حرف ها را حفظ کنند و در آن قالب صحبت کنند؛ چرا که نه تنها جشنواره «کن»، بلکه جشنواره «اسکار» هم سیاسی است و در این بین از پوشش هنر استفاده می کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ راهیابی نمایندگان سینمای ایران به جشنواره هایی چون «جشنواره فیلم کن» در سالهای گذشته از نگاه بسیاری از هموطنان نشانه‌‌‌ای از ارتقاء سینمای ما است؛ در حالیکه طبق نظر بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینمای ایران، این جشنواره در سالیان اخیر به واسطه کیفیت و کمیت افت چشمگیری داشته است. اما این نظر را نمی توان به آثار انگشت شماری که از معیارهای کمی و کیفی در تولید و اکران برخوردار بوده اند، تعمیم داد.

, به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

حال اگر از این بحث بگذریم به نکته حائز اهمیتی می رسیم که در نظر قاطبه هموطنان مستتر بوده است و آن اینکه هنرمندان سینمای کشورمان که به عنوان مهمان در این جشنواره ها حضور پیدا می کنند( فارغ از تمام نقدهای وارده) چرا در زمان دریافت جایزه و زمانی که برای صحبت و اظهارنظر در نشست خبری به آنها تعلق می گیرد، بهره نمی گیرند که با طرح معظلاتی چون تحریم‌‌‌ دارو، شیرخشک و حتی واکسنی که در این مدت موجب مرگ روزانه چندصد نفر درکشور می شد، کلید جریانی را بزنند که در وهله اول شاید موجب گره گشایی از این مشکلات شود و در وهله بعد و طبق رسالتی که هنر بر دوش هنرمند گذاشته است چهره ظالم و مظلوم را در چنین بستری بهتر نشان دهند؟

,

حال برای رسیدن به این پاسخ با برخی از هنرمندان گپ و گفتی ترتیب داده ایم که در ادامه خواهد آمد.

,

«سعید پیردوست» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان که قریب 50سال در عرصه هنر فعالیت کرده است؛ در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص سیاست زدگی جشنواره های خارجی، گفت: نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که هنرمندانی که به چنین جشنواره هایی می روند، در وقت جایزه گرفتن و صحبت کردن متن و نوشته ای دست آنها می دهند که از روی آن نوشته باید حفظ کنند و حرف بزنند و برنامه های خود را مطرح و اجرا کنند.  

, «سعید پیردوست» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان که قریب 50سال در عرصه هنر فعالیت کرده است؛ در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: در متنی که در اختیار بازیگران و هنرمندان کشورهایی مثل کشور ما داده می شود از آنها می خواهند که باید روی صحنه این صحبت ها را بگویید و این مسائل را مطرح کنید یا این جواب ها را بگیرید و مطالبی از این دست از آنها می خواهند.

,

این بازیگر پیشکسوت با تصریح بر این نکته که هنرمندان ما هم مجبورند در این چارچوب صحبت کنند، گفت: با اینهمه ما باید روی این نکته توجه کنیم که ورود هنرمندان و فیلم هایی از کشور ما به این جشنواره ها به لحاظ هنری اش اهمیت دارد، اما هنرمندان نباید در این چنین جشنواره هایی وارد بازی های حاشیه ای شوند.   

,

پیردوست در پاسخ سوال که از سخنان شما اینگونه برداشت می شود که هنرمندان ما در جشنواره هایی مانند «جشنواره کن» آزادی عمل و اظهارنظر شخصی ندارند، آیا این گفته را تایید می کنید؟ گفت: بله؛ واقعا اینگونه است. در حقیقت تمام جشنواره‌ها سیاسی است. نه تنها جشنواره «کن»، بلکه جشنواره «اسکار» هم سیاسی است. این جشنواره ها تحت اهداف  سیاسی خاصی برنامه خود را جلو می برند و در این بین از پوشش هنر استفاده می کنند.

, در حقیقت تمام جشنواره‌ها سیاسی است. نه تنها جشنواره «کن»، بلکه جشنواره «اسکار» هم سیاسی است. این جشنواره ها تحت اهداف  سیاسی خاصی برنامه خود را جلو می برند و در این بین از پوشش هنر استفاده می کنند.,

بازیگر سریال طنز پربیننده پاورچین و شب های ببره در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: برای همین کاملا روشن است که وقتی هنرمندی در این برنامه ها حضور پیدا می کند باید طبق خواسته آنها صحبت کند و نمی تواند غیر از چهارچوبی که دست اندرکاران جشنواره ها برای آنها معین کرده اند حرفی بزنند و عمل کنند.

,

وی با اشاره به مشقات و گرفتاری هایی که در زندگی مردم وجود دارد گفت: بخاطر مشکلاتی که به مردم ما وارد شده و در حال حاضر در شرایط خاصی بخاطر تحریم های غرب به سر می بریم. یعنی از همان ابتدایی که جنگ هشت ساله شروع شد تا آخرین برنامه ای که غرب برای ما تدارک دیده مثل تحریم ها، تمام بار این برنامه ها روی دوش مردم بوده است. مردم این بار را بردوش کشیدند. این بازیگران و کارگردانان که جزء همین مردم هستند باید بدانند که نمیشود سیاست دنیا و این جشنواره ها را کتمان کرد.  

,

انتهای پیام/خ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه