اخبار داغ

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در گفت‌وگو با دانا:

همه دانشوران ازمکتب فقهی امام صادق(ع) استفاده می‌کردند/ چرا لقب رئیس مذهب تشیع را اختصاص به امام صادق دادند؟

همه دانشوران ازمکتب فقهی امام صادق(ع) استفاده می‌کردند/ چرا لقب رئیس مذهب تشیع را اختصاص به امام صادق دادند؟
استاد حوزه علمیه گفت: روش فقهی امام صادق(ع) برگرفته از آیات الهی، عترت نبوی(ص) و استدلال‌های عقلی با بهره‌مندی از الهامات خدایی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 25شوال سالروز شهادت مظلومانه ششمین خورشید پرفروغ سپهر امامت و ولایت و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق(ع) است. امام جعفر صادق در ۲۵ شوال به دستور شقی‌ترین فرد زمان منصور دوانقی به شهادت رسید و خاک بقیع پیکر مطهر ایشان را در آغوش کشید.همین سبب شد به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم رفتیم و به گفتگو نشستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، معروف به استاد خطیب اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه شبکه اطلاع رسانی دانا؛ ضمن عرض تسلیت شهادت جانگداز حضرت امام جعفرصادق(ع) به امام عصر(عج) و امت اسلامی و به همه دانشوران، فرهیختگان، بزرگان دانش ومعرفت؛ سخن خود را با ابیاتی در سوگ امام جعفر صادق(ع) آغاز کرد:  

,

سلام ما به مزار معطر صادق(ع)

,

که مثل ماه درخشید به آسمان بقیع

,

زغربتش چه بگویم که سینه‌ها خون است

,

برای صادق زهرا(س)مدینه محزون است

,

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 119 سوره توبه«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» درعظمت امام صادق(ع) گفت: چه سخنی بالاتراز قرآن کریم؛ ای اهل ایمان، پارسا و پیرو اهل صدق وراستی باشید که امام صادق(ع) هم  آینه تمام نمای صداقت و راستی و درستی بودند.

,

, ,

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که روش تدریس امام صادق(ع) چگونه بود که اهل سنت هم شرکت می‌کردند؟ تشریح کرد: اگر به صلوات خاصه امام صادق(ع) نگاه کنید به تعابیر شگفت انگیزی پی می‌برید و این صلوات خاصه این است:

, روش تدریس امام صادق(ع) چگونه بود که اهل سنت هم شرکت می‌کردند؟,

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ.خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانه‏دار دانش، دعوت‌کننده به سوى تو بر پایه حق، آن نور آشکار! خدایا چنان‏که او را قرار دادى معدن کلامت، و وحی‌ات، و خزانه‏دار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست‏ فرمانت، و نگهدارنده دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودى که بر یکى از برگزیدگانت، و حجّت‌هایت فرستادی که تو ستوده و بزرگوارى.»

,

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: محیی الدین ابن عربی، که از بزرگان اهل‌سنت است در کتاب مناقب چهارده معصوم(ع) که خود به رشته تحریر درآورده است در موضوعی که به  امام صادق(ع) اختصاص داده است می‌نویسد: « درود وصلوات بر استاد عالم وجود، دریای خروشان ازلی، چراغ پر درخشش ابدی، دانای نام‌ها ، راهنمای راه‌های آسمانی، حقیقت هستی فراگیر(تعبیر عارفانه)، دست آویز محکم برای رسیدن به سعادت نور الهی درپرتو هدایت و ارشاد، طلوع‌گاه خورشید ابدیت و امام صادق(ع) کسی است که مستقیما آیات قرآن را ازگوینده‌اش می‌شنود.» ازابوحنیفه یکی دیگر از پیشوایان اهل سنت نقل است که با صراحت تمام می‌گوید: « اگر دوسال شرکت کردن در محضر  مبارک امام صادق(ع) نبود ، هلاک می‌شدم.»

,

استاد خطیب اصفهانی در پاسخ به این سؤال که روش فقه امام صادق(ع) چگونه بود؟ تشریح کرد: روش فقهی امام صادق(ع) برگرفته از آیات الهی،عترت نبوی(ص) واستدلال‌های عقلی با بهرمندی از الهامات خدایی بود و همه دانشوران ازمکتب فقهی امام صادق(ع) استفاده می‌کردند.

, روش فقه امام صادق(ع) چگونه بود؟ ,

این مفسر قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که چرا لقب رئیس مذهب تشیع را اختصاص به امام صادق دادند؟ بیان کرد: یک فرصت طلایی  در زمان امام صادق(ع) پیش آمد تا بتوانند آموزه‌های وحیانی، گزاره‌های آسمانی ومعارف والای اسلام را به شکل گستره بیان کنند.

, چرا لقب رئیس مذهب تشیع را اختصاص به امام صادق دادند؟,

استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: امام صادق(ع) شاگردانی را تربیت کردند تا هرکدام چونان مشعلی فروزان راه را بر پیروان قرآن واهل بیت(ع) روشن نمایند؛ تربیت یافتگان امام صادق(ع) را بیش از چهارهزارنفر برشمرده‌اند.

, استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: امام صادق(ع) شاگردانی را تربیت کردند تا هرکدام چونان مشعلی فروزان راه را بر پیروان قرآن واهل بیت(ع) روشن نمایند؛ تربیت یافتگان امام صادق(ع) را بیش از چهارهزارنفر برشمرده‌اند.,

استاد خطیب اصفهانی، بهترین راه آشنایی با معارف امام صادق(ع) را عمل کردن به تعالیم انسان ساز حضرت دانست و افزود: مرحوم کلینی نامه‌ای اخلاقی را از حضرت نقل کرده وشیعیان آن را درسجاده نماز گزارده بودند وهرروز آن را مطالعه می‌کردند تا با ارزش‌های اخلاقی آشنا شوند و به آن عمل کنند وچه زیباست ماهم چنین کنیم.

,

, ,

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور با بیان خاطره‌ای از استادشان مرحوم آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی(ره) در خصوص ارادت ایشان به امام صادق(ع) و توسل به امام گفت: هرگاه صحبت از باورهای اعتقادی می‌آمد به این مطلب اشاره می‌کردند؛ «عقیدتی ما علیه جعفربن محمد الصادق، باور من، همان باورهای امام صادق(ع) درمورد اعتقاد به دین واسلام است.»

,

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله انصاری شیرازی از دانشوران و فرزانگانی بودند که به توسل به ائمه معصومین اهمیت فراوانی می‌دادند. یادم می‌آید درسال ۱۳۵۶  درماه مبارک رمضان ازمن دعوت کردند به اطراف کاشان رفته و به جای ایشان نماز جماعت بخوانم و منبر بروم وآن عاملی که باعث شد از اینجانب دعوت کنند توجه استاد انصاری شیرازی به مسئله توسل و ذکر مصائب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بود.

,

سفارش امام صادق(ع) به اهمیت نماز اول وقت

, سفارش امام صادق(ع) به اهمیت نماز اول وقت,

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که چگونه شیعه حقیقی حضرت باشیم؟ تصریح کرد: امام صادق(ع) در مورد صفات و نشانه‌های شیعه واقعی می‌فرمایند: «شیعیان ما را به اوقات نماز امتحان کنید که چگونه به آن اهمیّت مى‌دهند و اینکه چگونه اسرار و مقامات ما را در نزد دشمنان بازگو نمى‌کنند و همچنین با اموال‌شان امتحان کنید که چگونه به دیگر برادران‌شان کمک مى‌کنند». متأسفانه بعضی از شیعیان یا به اصل نماز اهمیت نمی‌دهند و یا نسبت به نماز اول وقت سهل انگارند و یا از هر دو فاصله گرفته‌اند و اسم خود را شیعه هم می‌گذارند.

, چگونه شیعه حقیقی حضرت باشیم؟ ,

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پایان گفتگو سخن خود را با ابیاتی دیگر در سوگ امام جعفرصادق(ع) به پایان برد:

,

بنال ای دل که درنای زمان ، فریاد را کشتند

,

بزرگ استاد دانشگاه عدل و داد را کشتند

,

اساتید جهان باید به سوک علم بنشینند

,

که استاد بزرگ عالم ایجاد را کشتند

,

به جرم نشر دانش، درب دانشگاه رابستند

,

به دانش پروران برگو بزرگ ،  استاد را کشتند

,

به جرم پاسداری از حریم  عترت وقرآن

,

رئیس مذهب والگوی عدل وداد راکشتند

,

انتهای پیام/

,

نویسنده: روح اله گودرزی

, نویسنده: روح اله گودرزی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه