اخبار داغ

مدرس و فعال گردشگری در گفت‌وگو با دانا؛

تحقق «سفرارزان» در گرو تامین و تسهیل متغیرهای سفر/ نمره دولت‌روحانی درحوزه سفر؛- صفر-!

تحقق «سفرارزان» در گرو تامین و تسهیل متغیرهای سفر/ نمره دولت‌روحانی درحوزه سفر؛- صفر-!
مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری گفت: در طرح سفرارزان که دولت سیزدهم در اولویت قرار داده چهار متغیر اصلی وجود دارد که برای تحقق آن دولت باید به رفع آنها کمک کند که اقدامات این دولت با شعارهایی که در دولت روحانی داده شد برای مردم ملموس باشد.
[

دکتر فرزاد مقدم کارشناس گردشگری، مترجم و مدرس دانشگاه در مقدمه گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون تسهیل گردشگری و تحقق سفرارازان که یکی از اولویت های دولت سیزدهم است، عنوان کرد: به نظرم فروردین ماه 1401بود که آقای مخبر در نشستی با وزارت گردشگری داشتند دستور دادند که دستگاه های دولتی ایجاد سفر ارزان کنند و اینگونه سفر را درکشور رواج دهند. 

, دکتر فرزاد مقدم کارشناس گردشگری، مترجم و مدرس دانشگاه در مقدمه گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر فرزاد مقدم, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
دولت قبل در حوزه گردشگری کاری کرد در حد -صفر-
, دولت قبل در حوزه گردشگری کاری کرد در حد -صفر-, دولت قبل در حوزه گردشگری کاری کرد در حد -صفر-,
 
,
, , , ,
 
,
وی اضافه کرد: حالا اگر این دستور را به عنوان موضوعی مورد بررسی و تحلیل قراردهیم خواهیم دید که در دولت های قبلی هم چنین دستوراتی در حوزه گردشگری وسفر صادر شد و اتفاقی که در این حوزه افتاد هیچ بود. به عبارتی هیچ کاری در دولت قبل در حوزه سفر ارزان انجام نشد.
,
 
,
 
,
متغیرهای سفر ارزان چیست؟
, متغیرهای سفر ارزان چیست؟, متغیرهای سفر ارزان چیست؟,
 
,
نکته حائز اهمیت بعدی این است که سفر ارزان کار اجرایی می خواهد و با دستور و بخشنامه محقق نخواهد شد. دلیل آن هم این است که متغیرهایی که ایجاد سفر ارزان می کنند از دسترس دولت ها خارج هستند. یعنی اگر شما سفر ارزان را به عنوان یک تابع ببینید به موضوع اقامت به عنوان یکی از ارکان اساسی این حوزه برخواهید خورد. به معنی دیگر یکی از نیازهای سفر ارزان نیاز اقامتی است. پس از آن بحث حمل و نقل و ایاب و ذهاب و بعد بحث خورد و خوراک و هزینه های حین سفر و در ضمن هزینه های دیگری است که هرگز در ابتدا مورد نظر نیست اما در مسیر سفر نیاز به صرف بخشی از بودجه سفر پیدا می کند. 
,
 
,
 
,
حذف برخی از متغیرهای گردشگری
, حذف برخی از متغیرهای گردشگر, حذف برخی از متغیرهای گردشگر, ی,
 
,
 
,
, , ,
 
,
طراح برنامه تلویریونی «سفرگرد» شبکه4 خاطرنشان کرد: این موارد در واقع قیمت تمام شده یک سفر را برای خانواده تمام میکند. حال بخاطر اوضاع معیشتی و فرهنگی ما در ایران یک سری از این متغیر ها کاهش پیدا میکند؛ مثال می زنم مثلا هزینه بازدید از مراکز دیدنی جز اولویت های اکثر خانواده ها نیست و اگر مثلا در شهری موزه ای بازدید داشته باشد و هزینه آن بالا باشد هرگز  زیربار این هزینه نخواهید رفت و آن را حذف خواهید کرد.
,
 
,
 
,
نوروز1401؛ افزایش بی سابقه بلیت موزه ها و مراکز گردشگری تهران
, نوروز1401؛ افزایش بی سابقه بلیت موزه ها و مراکز گردشگری تهران, نوروز1401؛ افزایش بی سابقه بلیت موزه ها و مراکز گردشگری تهران,
 
,
مقدم در ادامه افزود: حالا دولت در این حوزه یکی از کارهایی که باید انجام دهد این است که هزینه چنین مراکزی را که عموما توسط یکی از زیرمجموعه های دولتی اداره می شود را برای بازدید عموم مهیا کند و هزینه بلیت های مراکزی مانند موزه ها را که مستقیم توسط وزارت میراث اداره می شود را کم کند؛ اما مشکل اینجاست که این اتفاق حادث نخواهد شد، بطورمثال همین امسال در ایام نوزوز قیمت بلیت کاخ ها و موزه هایی که مردم دوست داشتند ببینند، تا حداکثر جایی که ممکن بود بالا برده بودند، یعنی برخلاف دستوری که دولتمردان درحوزه گردشگری داده بودند، امسال هزینه های بازدید بسیار بالا رفته بود و این برای مردم کشوری مثل ما که علاقه ای به موزه گردی ندارند بسیار بد است و پس از مدتی تاریخ کشور دچار مشکل خواهد شد. به هر حال در برخی موزه ها تا 50 هزار تومان هم ورودی می گرفتند در حالیکه همین برای دیدن همین موزه یا کاخی قدیمی که تا سال کذشته شاید وروی آن پنج هزار تومان بود و امسال در ایام عید تا ده ها برابر قیمت ورودی آن را افزایش داده بودند؛ بنابراین بخشی از مشکل این است که همین متغیرها را خود دولت رعایت نمی کند.
,
 
,
 
,
متغیر خورد و خوراک، گران؛ دور از دسترس دولت! 
, متغیر خورد و خوراک، گران؛ دور از دسترس دولت! , متغیر خورد و خوراک، گران؛ دور از دسترس دولت! ,
 
,
مترجم کتاب بازاریابی در گردشگری در تشریح یکی از مهمترین متغیرهای سفر گفت: هزینه خورد و خوراک یکی دیگر از متغیرها سفر است که این متغیر دست دولت نیست و نمی تواند قیمتی برای خورد و خوراک مسافران ارزان تعیین کند. در حالیکه قاعده ای است مه می گویند آدم ها در حین سفر بیشتر می خوردند و مصرف می کنند. بی تردید شما زمانیکه سرکار هستید مواد غذایی کمتری نسبت به ایام سفر مصرف می کنید. بنابراین هزینه خورد و خوراک دست دولت نیست و مردم هم برای تامین خورد و خوراک به ویژه در این ایام که به قول معروف قیمت ها واقعی شده مشکل بیشتری برای مسافران به وجود خواهد آورد و همین طرح سفر ارزان را بامشکل مواجه خواهد کرد. وقتی هزینه ها آنقدر بالا رفته نمی توان از عامه مردم انتظار داشت که به سفر و سفر ارزان بروند؛ چرا که باید برای همین سفر ارزان کلی هزینه کنند.
,
 
,
 
,
تحقق سفرارزان در گرو تامین و تسهیل متغیرهای سفر 
, تحقق سفرارزان در گرو تامین و تسهیل متغیرهای سفر , تحقق سفرارزان در گرو تامین و تسهیل متغیرهای سفر ,
 
,
, , , ,
 
,
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه یکی دیگر از ارکان و متغیر سفر مقوله حمل و نقل است، ادامه داد: مقوله و متغیر حمل و نقل که نیاز به مصرف بنزین و گازوئیل و سوخت دارد که تهیه هر کدام از اینها برای سفر مشکلات خاص خود را دارد و در نهایت می بینید که هزینه سوخت هزینه قابل توجهی خواهد شد. اما هزینه سفر به تنهایی یکی از دغدغه های مسافران داخلی است. حالا از هزینه های سوخت و تعمیر ونگهداری خودرو بگیرید تا سفر توسط هواپیما و قطار و...که هریک ماجراهایی دارد که سفر را به کام مسافران زهر می کند و باید اگر همتی واقعی برای تسهیل سفر ارزان وجود دارد متولیان امر توجهات ویژه ای به این نکات داشته باشند.
,
 
,
 
,
معادله ایجاد امنیت و «اقامت در سفر»/ خیابان‌گزینی معضل سفر
, معادله ایجاد امنیت و «اقامت در سفر»/ خیابان‌گزینی معضل سفر, معادله ایجاد امنیت و «اقامت در سفر»/ خیابان‌گزینی معضل سفر,
 
,
 
,
, , , ,
 
,
وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین ارکان سفر و سفر ارزان موضوع اقامت است که در بین ارکان سفر و گردشگری مهمترین رکن است. طبق آماری که در سال 99 در ایران منتشر شد 37درصد مسافران بین شهری و گردشگران داخلی کشور خیابان گزین هستند. یعنی کسانی که بصورت حرفه ای گردشگری می کنند توان تامین هزینه اقامت در پائین ترین مسافرخانه ها را هم ندارند و در کنار خیابان ها و پارک ها چادر می زنند و اقامت می کنند. این رقم رقم بسیار بالایی است که در ابتدا دولتمردانی که به فکر توسعه گردشگری هستند و این فکر فکری درست و شایسته است باید در ابتدا این چنین مسائلی را حل کنند تا امینت گردشگران هم حفظ شود. 
,
 
,
 
,
تامین اقامت 5درصددی مسافران توسط هتل های زیرمجموعه دولت 
, تامین اقامت 5درصددی مسافران توسط هتل های زیرمجموعه دولت , تامین اقامت 5درصددی مسافران توسط هتل های زیرمجموعه دولت ,
 
,
, , , ,
 
,
مقدم عنوان کرد: دولت می گوید در گردشگری ارزان هتل هایی که در دست خودم و زیر مجموعه وزارت گردشگری است را به این امر اختصاص می دهم اما باید در نظر داشته باشید که هتل ها در خوش بینانه ترین حالت فقط 5درصد آمار مسافران خیابان گزین را می توانند اسکان موقت دهند؛ که البته بسیاری از هتل ها همکاری نمی کنند و به لحاظ قیمت گذاری اعتقادی ندارند که قیمت خدماتشان را تا حدی پایئن بیاورند که مسافران خیابان گزین بتوانند از این امکانات استفاده کنند. این درحالیست که هتل‌داران انتخاب اولشان گردشگران خارجی و در نهایت گردشگران تورها هستند. با این وجود 20 درصد مسافران داخلی در خانه های مسافر سکنی می گزینند. حالا مشکل اینجاست که خانه های مسافر هیچ قوانین مدونی ندارند. خود مدیران این اماکن هم سردرگم هستند. یکی از کارهایی که دولت ها می توانستند برای تسهیل گردشگری انجام دهند این بود که خانه های مسافر را ساماندهی کنند. ضمن آنکه تعیین کنند که چه مسافرانی می توانند از خانه مسافر کمک بگیرند و چه کسانی نمی توانند. 
,
 
,
 
,
پرداخت مبالغی که مسافر بابت آنها خدمت دریافت نمیکند
, پرداخت مبالغی که مسافر بابت آنها خدمت دریافت نمیکند, پرداخت مبالغی که مسافر بابت آنها خدمت دریافت نمیکند,
 
,
این فعال صنعت توریسم با انتقاد از اماکنی که مسئولان برای اقامت مسافران متصور می شوند گفت: در خانه‌مسافرها آنقدر تفاوت زیاد است که می بینید دو خانه‌مسافر در همان مفهوم ساده نظافت در مانده اند یکی از آنها در حداعلا نظافت را انجام داده، اما یکی دیگر از ابتدایی ترین کارهای نظافت شانه خالی کرده و اصلا قابل سکنی نیست. بنابراین هیچ مرجعی برای خانه های‌مسافر ساز و کار مشخصی در ارتباط با خدمات دهی و اخذ وجوه تعیین نکرده است که در چنین شرایطی مسافران قطعا با این اماکن درگیر خواهند شد، چرا که من مسافر اگر در چنین مراکزی اقامت کنم نمی دانم که اساسا این خانه های مسافر چه خدماتی به من ارائه می دهند. نمی دانم که آیا اتاق من گندزدایی و ضدعفونی شده است؟ نمیدانم اساسا امن و ایمن هست یا خیر؟ برای همین مسافر مبلغی را باید بپردازد که در ازای آن مبلغ هیچ خدماتی دریافت نکرده است.
,
 
,
وی با اشاره به تجریه اخیر سفرش در ایام نوروز متذکر شد: من خودم همراه خانواده ام در ایام نوروز سفر رفتیم و در جایی  اتاق گرفتیم که مبلغ قابل توجهی هم از ما دریافت کرد اما در همان ابتدا دیدیم که بخاری و گاز اتاق کار نمی کرد. بخچالش خراب بود. خودم که بررسی کردم دیدم اصلا گاز اتاق وصل نیست. منظورم این است که در این حوزه هیچ قوانین مشخصی وجود ندارد که بتواند گردشگری را هدایت کند و در نهایت با سفر ارزان و سایر شقوق گردشگری ما بتوانیم این صنعت را در کشور پویا و درآمدزا کنیم.
,
 
,
 
,
4 متغیر سفر ارزان که باید در الویت اقدامات دولت قرار بگیرند
, 4 متغیر سفر ارزان که باید در الویت اقدامات دولت قرار بگیرند, 4 متغیر سفر ارزان که باید در الویت اقدامات دولت قرار بگیرند,
 
,
, , , ,
 
,
مقدم در جمع بندی اظهاراتش تصریح کرد: بنابراین این چهار متغیر اصلی که سفر ارزان را می سازند باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و بی راه نیست که بگوییم دستور راه اندازی سفرارزان بدون توجه به این متغیرها و برطرف کردن موانع پیش روی آنها شدنی نخواهد بود. بلکه باید در این رابطه کارشناسان وارد میدان شوند و کاری علمی صورت دهند که بجز درآمدزایی می تواند طرح و پایلوتی ابتدایی باشد برای جذب گردشگران خارجی.
,
 
,
 
,
اقدام در حوزه سفرارازان با شعار دولت های گذشته باید ملموس باشد 
, اقدام در حوزه سفرارازان با شعار دولت های گذشته باید ملموس باشد , اقدام در حوزه سفرارازان با شعار دولت های گذشته باید ملموس باشد ,
 
,
این مدرس دانشگاه با خاتمه اظهاراتش جمع بندی کرد و گفت: با این اوصاف دستوری که در زمینه سفرارزان داده شده باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا با شعارهای دولت های گذشته فاصله ای ملموس داشته باشد و مردم بگویند که دولت سیزدهم بنای سفرارزان را گذاشت، آن را مدیریت کرد و به نتیجه رساند. امیدوارم که این دولت دست کم ارزش بیشتری برای حوزه گردشگری قائل باشد و برای درآمدزایی و ارزآوری هم که شده بصورت جدی روی آن کار شود که بی تردید توجه به این حوزه نه تنها پشیمانی در برنخواهد داشت بلکه سربلندی ایران و هرآنکس که در این حیطه قدمی برداشته نتیجه خدمت به این عرصه خواهد بود.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
انتهای پیام/
,
علی خدایی بیجاری
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه