اخبار داغ

«سرپل‌ذهاب» میزبان عاشقان کوی شهدا

«سرپل‌ذهاب» میزبان عاشقان کوی شهدا
«سرپل‌ذهاب»، همزمان با ایام عملیات «بازی‌دراز» میزبان بیش از ۵۰ هزار نفر از کاروان‌های راهیان نور و عاشقان کوی شهدا می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کوله بار، هر ساله نیمه اول اردیبهشت‌ماه، یادآور آزادسازی ارتفاعات «بازی‌دراز» است؛ ارتفاعاتی که در همان روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی به تسخیر دشمن بعثی در آمد، اما ۴۱ سال پیش، همزمان با دهم اردیبهشت‌ماه با مجاهدت و دلاوری رزمندگان ارتشی و سپاهی از اشغال دشمن بعثی و متجاوز آزاد شد.

بازی‌دراز با قله‌های بلند، شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از مناطق حساس غرب کشور و استان کرمانشاه است که درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ‌ذهاب واقع شده است و با توجه به تسلط کافی بر منطقه، دشمن بعثی از آن در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی برای دیده‌بانی استفاده می‌کرد.

دشمن بعثی با تصرف ارتفاعات مهم بازی‌دراز، بر دشت و شهر سرپل‌ذهاب و پادگان ابوذر به عنوان مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب و راه‌های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود و همچنین یک مانع طبیعی عالی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین را به دست آورده بود. دشمن بعثی در نظر داشت با فعالیت‌های مهندسی روی ارتفاعات بازی‌دراز و جاده‌سازی روی آن، یگان‌های خود را در آنجا مستقر کند که با افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل‌ذهاب را نیز زیر نظر خود بگیرد.

اهمیت این ارتفاعات باعث شد تا نبردهای سختی برای آزادسازی آن، بین رزمندگان اسلام با نیروهای دشمن بعثی متجاوز صورت گیرد که عملیات «بازی‌دراز» یکی از مهم‌ترین این نبردها است و در نتیجه این عملیات، این ارتفاعات به دست رزمندگان اسلام افتاد.

هر سال در اردیبهشت‌ماه به واسطه یادآوری رشادت‌های بی‌شمار رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و اهمیت این عملیات غرورآفرین، با حضور جمع زیادی از یادگاران سال‌های دفاع مقدس، کاروان‌های راهیان نور، بسیجیان سراسر کشور و مردم شهیدپرور از سراسر ایران اسلامی آئین بزرگداشتی در ارتفاعات بازی‌دراز اجرا می‌شد که این برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا با دو سال وقفه همراه شد، اما به گفته نورالدین فرزادی‌پور، فرماندار سرپل‌ذهاب، امسال و همزمان با ایام عملیات «بازی‌دراز» قرار است بار دیگر این شهر میزبان کاروان‌های راهیان نور شود.

وی اظهار کرد: امسال بعد از دو سال وقفه به دلیل همزمانی ایام عملیات بازی‌دراز با ماه مبارک رمضان و همچنین شیوع بیماری کرونا، یادواره عملیات آزادسازی بازی‌دراز به عنوان نمادی از فرهنگ ایثار و شهادت در سرپل‌ذهاب و محل یادمان شهدای بازی‌دراز برگزار می‌شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: هفت کمیته مختلف برای برگزاری این مراسم در شهرستان سرپل‌ذهاب تشکیل شده‌اند که هر کدام وظایف مختلفی را برعهده گرفته‌اند.

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه