اخبار داغ

کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری عنوان کرد؛

قاب هم‌نوایی و یکرنگی قومیت‌های مختلف در چهره رمضانی پایتخت / محلات تهران با افزایش مشارکت اجتماعی در ماه مبارک رمضان عطرآگین می‌شود

قاب هم‌نوایی و یکرنگی قومیت‌های مختلف در چهره رمضانی پایتخت / محلات تهران با افزایش مشارکت اجتماعی در ماه مبارک رمضان عطرآگین می‌شود
خاکسار گفت: فرهنگ تهران در طی سالیان مختلف با فرهنگ قومیت های مختلف ایران درهم آمیخته شده و در هم اثر گذاشته که در پی آن تعاملات فرهنگی نیز انجام می شود و فرهنگ جدیدی را به نام فرهنگ ماه مبارک رمضان شکل می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرتضی خاکسار کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری و استاد دانشگاه در گفت و گو با  تهران پرس درباره آداب و رسوم مردم تهران در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: اگر بخواهیم سبقه قدیمی شهر تهران را واکاوایی کنیم باید به تاریخچه نظام شهری در کل ایران رجوع کنیم؛ همه شهر‌های بزرگ ایران برخواسته از فرهنگ عامه‌شان، یک جذابیت خاصی در برخی از ماه‌های خاص سال مانند ایام ماه محرم و ماه مبارک رمضان دارند.


خاکسار با بیان اینکه در محدوده محلاتی، چون بازار تهران، میدان توپخانه، میدان خراسان و میدان قزوین و خیابان‌های شهدا و ایران تهرانی‌های اصیل اقامت داشتند و الان نمادی از فرهنگ اصیل تهران محسوب می‌شود، به جزئیات مراسمات این محلات تهران در ایام ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: این محلات در ماه مبارک رمضان حتی به صورت گروهی مراسم‌های خاصی داشتند و در تمام روز‌های ماه مبارک رمضان افطاری می‌دادند که در قدیم به شکل گسترده بوده که در کوچه‌ای ده یا ۲۰ خانوار جمع می‌شدند و سینی‌های غذا و نذری و افطاری را به خانه کس دیگری می‌بردند که این رسم شبیه رسم مردم مناطق شمالی کشور است.


این استاد دانشگاه افزود: به تدریج این مراسم و مشارکت اجتماعی در ماه مبارک رمضان که از تکیه‌ها و مساجد محل شروع شد تا الان نیز به شکل دیگری ادامه دار است. منتها با گسترش شهرنشینی و فرآیند زندگی شهری این مجموعه به شکلی مانند دانه‌های زنجیر شکل گرفت و به هم بافته شد تا به شکل امروزی که مشاهده می‌کنیم در آمده است.


خاکسار با بیان اینکه آمار جمعیت تهرانی‌های قدیم در تهران امروز شاید چیزی حدود ۲ یا ۳ میلیون نفر باشند، اظهار داشت: امروزه شاهد این هستیم که اقوام مختلف از شهرستان‌های مختلف کشور وارد تهران شده اند و در محلات مختلف تهران، قومیت‌های مختلف، چون قزوینی ها، زنجانی ها، آذری ها، شمالی‌ها و... طبق آداب و سننی که دارند، مراسمات مذهبی خودشان را در ایام مبارک رمضان برگزار می‌کنند و از یک خصیصه فرهنگی خاصی تبعیت می‌کنند که همه افراد در آن مشارکت دارند.


وی ادامه داد: تهرانی‌های اصیل از همان شب اول ماه مبارک رمضان با جمع شدن در مساجد و تکایا و حتی خانه‌ها در طول روز‌های هفته به شکل نو و چرخه‌ای و گردونی مراسم مناسک ماه مبارک رمضان را انجام می‌دهند. یکی از جذابیت‌هایی که در ماه مبارک رمضان در شهر تهران و بین تهرانی‌های اصیل وجود دارد، غبارروبی مساجد است؛ مساجد شهر در این ماه مبارک رنگ دیگری به خود می‌گیرد، درب مساجد اغلب ساعات برای انجام مناسک دینی تا پاسی از شب باز است و شاید هم بتوان گفت فعالیت مساجد تهران در این ایام به صورت ۲۴ ساعته است و کارگزاران مسجد در حال خدمات رسانی به مردم روزه دار شهر هستند.

 

کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری با تاکید براینکه حال و هوای محلات تهران قدیم و تهران بزرگ، در ماه مبارک رمضان همیشه شاهد عطر و بوی دیگری است، گفت: به برکت این ماه مبارک، سمت و سوی مردم از نگاه‌های مادی و فعالیت‌های روزانه منصرف شده و بیشتر متوجه رسیدگی به مشکلات یکدیگر و همینطور افراد مستمند و ضعیف معطوف می‌شود. ضمن آنکه افراد حاشیه شهر نیز با دریافت جیره‌های غذایی و سبد کالایی از سوی مردمان خیرخواه پایتخت، از مواهب این ماه یک خیر و برکتی در زندگی شان ایجاد می‌شود. فعالیت گروه‌های جهادی در محلات و مساجد در این ماه نیز پررنگ‌تر می‌شود.


خاکسار با بیان اینکه در داخل شهر تهران شاهد یک زیست بوم و کلونی از آدم‌های مختلف با آداب و رسوم متفاوت هستیم، مطرح کرد:، اما این در عین وجود این تفاوت‌های فرهنگی، حالتی از یکدستی، همنوایی و یکرنگی شکل گرفته است. به گونه‌ای که فرهنگ تهران در طی سالیان مختلف با فرهنگ قومیت‌های مختلف ایران، چون تبریزی ها، شمالی ها، لرها، جنوبی‌ها و .. درهم آمیخته شده و در هم اثر گذاشته که در پی آن قابلیت‌های جذب و تعاملات فرهنگی نیز انجام می‌شود و فرهنگ جدیدی را به نام فرهنگ ماه مبارک رمضان شکل می‌دهد که از نظر اجتماعی یک رویکرد معنوی خوبی را در سطح فرهنگ شهر تهران ایجاد می‌کند.


وی افزود: درهم آمیختگی فرهنگ اقوام ایرانی در شهر تهران در این ایام در عین وجود نماد‌های جزئی در برخی محلات، در یک نمای کلی یک حرکت و نماد واحدی را شکل می‌دهد که نشان دهنده یک حرکت بزرگ فرهنگی است که مردم تجربه می‌کنند و این اثرگذاری در طول زمان به شکلی خواهد شد که تمام تفاوت نماد‌ها از بین خواهد رفت و مجموعه‌ای از رفتار و آداب و رسومی که مردم تهران اعم از اقوام مختلف در تهران داشتند به شکلی در طول زمان به دستی واحد تبدیل خواهد شد و با جزئیات بسیار زیبا و نادر در یک مجموعه و یک قاب نگاه.


کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری در پایان عنوان کرد: اثرگذاری اعمال و رفتار مولفه‌های فرهنگی بین طبقات جوامع تهران، نشانه‌ای از معنویت و توجه مردم به قشر مستضعف جامعه، روحیه کمک کردن به دیگران و تعاملات اجتماعی و دوری جستن از مسائل مادی در این ماه است که به عنوان یک شارژ روحی، جامعه تهران را به خوبی تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد.

انتهای پیام/الف

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران پرس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه