اخبار داغ

یادداشت آیت الله اختری به مناسبت درگذشت آیت الله تسخیری:

اقدامات موثر آیت اله تسخیری در ترویج انقلاب اسلامی و ایجاد وحدت در جهان اسلام

اقدامات موثر آیت اله تسخیری در ترویج انقلاب اسلامی و ایجاد وحدت در جهان اسلام
آیت الله تسخیری اقدامات موثری را در ترویج و تبلیغ اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام بردارد زیرا با بهره گیری از اندیشه های علمی و سیاسی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر و دیگر اساتید برجسته حوزه علمیه نجف توانست مجموعه‌ای از کتب و مقالات گرانسنگ و بسیار مفید و موثری را به یادگار بگذارد و در عین حال در مبارزات سیاسی علیه رژیم بعث عراق نقش تاثیر گذاری داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت اله محمد حسن اختری رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مدیر عامل بنیاد بین المللی عاشورا در یادداشتی به ویژگی ها و سوابق ارشمند عالم وارسته آیت اله تسخیری پرداختند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرماید:   
,
قال رسولُ الله(ص): (مَوتُ العالِمِ مُصیبَهٌ لاتُجبَرُ و ثُلمَهٌ لاتُسَدّ.ُ)    «مرگ عالم( عالم دینی)  مصیبتی جبران‌ناپذیر و رخنه های بسته ناشدنی است، او ستاره ای است که غروب می کند ، مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است» 
,
 
,
 با اندوه و حزن فراوان درگذشت حضرت آیت الله تسخیری ، مجاهد خستگی‌ناپذیر فی سبیل الله و محقق و متفکر وارسته، خادم پرتلاش انقلاب اسلامی و اهل بیت اطهار علیهم السلام و پرچمدار تقریب و  وحدت اسلامی و  یار و یاور و مشاور مقام معظم رهبری ، اصالتاً از سوی خود و به نمایندگی از اعضای محترم و والامقام شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه ای دام ظله الوارف، مدیران و بستگان و  خانواده مکرم، و بیت شریف آن مرحوم مغفور تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو و درجات در بهشت برین مسئلت می نمایم. 
,
 
,
 این مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر عمر پربرکت خویش را در مقابله با ظلم و طغیان و استبداد صدام، حاکمان جنایتکار حزب بعث عراق گذراند و بارها دستگیر و شکنجه گردید و به اعدام متهم شد، و علیرغم فشار و اختناق حاکم بر آن کشور توانست با توجه به توانایی های فقهی و علمی و آشنایی و تسلط به زبان عربی اقدامات موثری را در ترویج و تبلیغ اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام بردارد زیرا با بهره گیری از اندیشه های علمی و سیاسی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر و دیگر اساتید برجسته حوزه علمیه نجف توانست مجموعه‌ای از کتب و مقالات گرانسنگ و بسیار مفید و موثری را به یادگار بگذارد و در عین حال در مبارزات سیاسی علیه رژیم بعث عراق نقش تاثیر گذاری داشت.
,
 
,
آیت الله تسخیری سالها دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ریاست شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی ، مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی جهان اسلام،  معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، مشاور عالی امور بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و معاون بین الملل آن، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از زمان تأسیس تا سال ۱۳۸۰، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین الملل، معاون بین المللی و عضو هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی ، مسئول کمیته نظارت بر برنامه های آموزشی طلاب خارجی در داخل و خارج از کشور، عضو کمیته فقهی مجمع اهل بیت مستقر در حوزه علمیه قم، رئیس کمیته هماهنگی فعالیت‌های مشترک اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی ، عضو هیئت امنای سازمان مدارس دینی خارج از کشور، عضو هیئت امنای سازمان دفاع از حقوق کودکان( کافل)،   عضو هیئت امنای دانشگاه اصول دین و رئیس هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد دانشگاه امام صادق در رشته های فقه مقارن عضویت در کمیته فقه بانک جهانی توسعه اسلامی/ هیئت امنای سازمان فرهنگی اکو/ مجمع زبان عربی دمشق/ مجلس شرعی هیئت حسابرسی موسسات مالی بحرین-. 
,
 عضویت در موسسه اندیشه اسلامی«آل البیت» ، نایب رئیس اتحادیه جهانی علمای اسلام  و  عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و همچنین نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را به عهده داشت و در طول سال‌های عمر پربرکتش توانست با توجه به توانایی علمی و آشنایی و تسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی. اقدامات موثری را در ترویج انقلاب اسلامی و همچنین تبلیغ سیره اهل بیت علیه السلام و وحدت جهان اسلام به سرانجام برساند. 
,
 
,
 آن عالم بزرگوار در آغاز جوانی با اشتیاق فراوان به شعر و ادبیات عرب. قصائد عربی سرود و سخنرانی‌های ادبی در مناسبت های مختلف و محافل گوناگون شعر و ادب ایراد کرد. ایشان همچنین در مبارزات سیاسی علیه رژیم بعث عراق حضور فعال داشت و در این رابطه به زندان افتاد و به اعدام محکوم شد ولی به یاری خداوند متعال     نجات یافت. حضرت آیت ‌الله تسخیری همچنین در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی به حوزه علمیه قم رفت و نزدیک به ده سال در درس اساتید بزرگی همچون آیت الله گلپایگانی و آیت الله وحید خراسانی و آیت الله میرزا هاشم آملی به کسب علوم دینی پرداخت . 
,
 
,
بنیاد بین المللی عاشورا ارتحال آیت‌الله تسخیری را به حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه »، رهبر معظم انقلاب حوزه علمیه ،علمای جهان اسلام، امت اسلامی و بیت شریف و بازماندگان ایشان تسلیت می‌گوید.
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه