اخبار داغ

جدایی اسکاتلند از بریتانیا رأی نیاورد

جدایی اسکاتلند از بریتانیا رأی نیاورد
با پایان مهلت رأی‌گیری، شمارش آرای آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود نتایج نهایی تا ساعت 7 صبح به وقت محلی اعلام شود. همانطور که انتظار می‌رفت نتایج اولیه تا اینجا از برتری مخالفان حکایت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، با پایان مهلت رأی‌گیری در اسکاتلند، شمارش آرا همزمان در 32 منطقه مختلف آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود که اولین نتایج حدود ساعت 2 بامداد به وقت محلی اعلام شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

این همه‌پرسی که شرکت‌کنندگان در آن باید به استقلال از لندن «آری» یا «نه» می‌گفتند، در حالی برگزار شد که نظرسنجی‌های متعدد صورت گرفته، از رقابت شانه‌ به شانه طرفین حکایت داشت.

,

10:36 «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان در حساب توییتر خود نوشت «با الکس سموند صحبت کردم و به او به خاطر فعالیتش در کمپین تبریک گفتم. بسیار خرسند خواهم شد اگر حزب ملی اسکاتلند به گفتگوهای تفویض اختیارات بپیوندد.»

,

«الکس سموند» رهبر حزب ملی اسکاتلند است که کمپین موافقان استقلال را راهبری می‌کرد.

,

 

,

10:23 «آلیستر دارلینگ» رهبر کمپین «نه» در سخنرانی‌اش در گلاسکو گفت هم‌اکنون باید به اجرای سر وقت «اختیارات جدید» به اسکاتلند اقدام کنیم. وی از همه‌پرسی با عنوان «فصل جدید نه تنها برای اسکاتلند که برای بهبود قوانین در تمام اتحاد انگلستان» یاد کرد.

,

 

,

10:17  با روشن شدن نتایج همه‌پرسی، ارزش جهانی «پوند» انگلستان دربرابر دلار تقویت شد.

,

 

,

10:12 «نیک کلگ» معاون نخست وزیر با ابراز رضایت از نتیجه همه‌پرسی گفت «بسیار خرسندم» ازینکه مردم اسکاتلند به همه‌پرسی استقلال رای «نه» داده‌اند.

,

 

,

09:52 «الکس سموند» رهبر حزب ملی اسکاتلند که کمپین موافقان استقلال را راهبری می‌کرد در مصاحبه‌اش با خبرگزاری «بی‌بی‌سی» با پذیرش شکست گفت :«از اسکاتلند تشکر می‌کنم به خاطر 1.6 میلیون رای برای استقلال اسکاتلند» وی در ادامه افزود انتظار داریم وعده «تفویض اختیار» که از سوی احزاب موافق اتحاد داده شده بود «به سرعت» اجرایی شود.

,

پیش از این رهبران سه حزب اصلی انگلستان، «تفویض اختیار» پارلمان انگلستان به «هالیرود» و تداوم بکارگیری فرمول بودجه بارنت را درصورت رای به اتحاد، وعده داده بودند. این وعده‌ها البته با مخالفت بسیار از سوی اعضای پارلمان انگلستان روبروست. (از اینجا و اینجا بیشتر بخوانید)

, اینجا, اینجا,

سموند همچنین میزان مشارکت در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را که 86% ارزیابی شده است به عنوان پیروزی برشمرد و گفت کمپین استقلال «بخشی از جامعه را درگیر کرد که پیش از این درگیر سیاست نشده بودند.» 

,

 

,

09:41 «دیوید کامرون» در حساب توییتر خود نوشت «بلافاصله پس از اعلام نتایج در ساعت 7 (به وقت محلی) بیانیه خواهم داد.» وی پیش از این هم اعلام کرده بود که امروز صبح پس از اعلام نتایج همه‌پرسی سخنرانی خواهد کرد.

,

 

,

09:35 شهر «ادینبرو» مخالف استقلال اسکاتلند رای داد. در ادینبرو 123927 نفر هوادار استقلال رای «آری» داده‌اند در حالی که 194638 نفر به استقلال «نه» گفته‌اند.

,

 

,

09:30 «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان و رهبر حزب محافظه‌کار گفت با «آلیستر دارلینگ» صحبت کردم و به او تبریک گفتم.

,

«آلیستر دارلینگ» رهبر کمپین مخالفان استقلال موسوم به کمپین «نه» است.

,

 

,

09:23 بنا بر محاسبات خبرگزاری «رویترز» مخالفان استقلال تا کنون 54% آرا را کسب کرده‌اند. نتایج نهایی تا یکی دو ساعت آینده اعلام خواهد شد.

,

 

,

09:12 مقامات رسمی نتیجه آرای «گلاسکو» را با «اختلاف منطقی» ارزیابی کرده‌اند.

,

 

,

08:45 «اسکای نیوز» اولین شبکه خبری بود که نتیجه همه‌پرسی را به نفع مخالفان استقلال اسکاتلند ارزیابی کرد. دانشگاه «ایست آنگلیا» پیروزی مخالفان را با اختلاف 10 درصدی تخمین می‌زند.

,

 

,

08:40 آمار کلی تا این لحظه از پیروزی 53.66% کمپین مخالفان در برابر 46.34% رای هواداران استقلال اسکاتلند حکایت دارد. تا کنون 1036810 نفر رای موافق داده‌اند و 1200695 نفر رای «نه» به صندوق انداخته‌اند.

,

 

,

08:33 «گلاسکو» بزرگترین شهر اسکاتلند به نفع استقلال رای «آری» داده است. در گلاسکو 194779 نفر به نفع استقلال اسکاتلند رای دادند درحالیکه 169347 نفر رای «نه» به صندوق انداخته‌اند.

,

 

,

08:25 دپارتمان سیاسی در «ایست آنگلیا» که آمار نتایج را به طور زنده تحلیل می‌کند، نتیجه همه‌پرسی را به سود کمپین مخالفان استقلال ارزیابی کرده است. 

,

 

,

08:15 پیروزی دیگر استقلال‌طلبان در «وست دوبارتون‌شایر» از مناطق حومه شهر گلاسکو رقم خورد. در این منطقه کمپین «آری» با کسب 54% آرا از مخالفان با 46% آرا پیشی گرفتند.

,

 

,

08:10 نتایج شمارش آرا در شهر «داندی» به نفع هواداران استقلال رقم خورد. در این شهر که به «شهر آری» معروف شده 53620 نفر در موافقت استقلال رای دادند و 39880 نفر به استقلال «نه» گفته‌اند.

,

 

,

07:00 تاکنون نتایج 5 منطقه از مجموع 32 حوزه اعلام شده و آرای موافقان 63 و آرای مخالفان استقلال 76 هزار است. پیش‌بینی می‌شود نتایج کلی تا ساعت 10:30 به وقت تهران منتشر شود.

,

05:30 در منطقه «اورکنی» مخالفان استقلال 6000 رأی بیشتر به دست آوردند. تا اینجا کمپین استقلال 21 هزار و مخالفان 29 هزار رأی دارند. در ساعات اولیه شمارش آرا، اعلام نتایج محدود به مناطق کم‌جمعیت‌تر است. تاکنون از 32 منطقه، نتایج 2 منطقه مشخص شده است.

,

05:00 اولین نتیجه رسما اعلام شد. منطقه «کلاکمننشایر» با جمعیت 48 هزار نفر مشارکتی 86.6درصدی داشته و در آن 19036 نفر یعنی 53.8درصد رأی‌دهندگان رأی منفی داده‌ و 16350 نفر به استقلال «آری» گفته‌اند.

,

04:25 تصویری که بین حامیان استقلال دست به دست می‌شود و نشان می‌دهد برخی از آرای مثبت در شهر «داندی»، به عنوان آرای منفی شمارش شده‌اند. مسئول شمارش آرای این منطقه این اتهام را رد و اعلام کرده است که تمام آرا پیش از ثبت نهایی کنار هم قرار داده شده است. همچنین گروهی از ر‌أی‌دهندگان در گلاسکو اعلام کرده‌اند زمانی که برای رأی دادن پای صندوق حضور یافته‌اند، به آن‌ها اعلام شده است که پیشتر با نام‌ آن‌ها رأی داده شده است.

,

,

, ,

 

,

04:20 شبکه اسکای‌نیوز اعلام کرد گزارش‌هایی از تقلب در شهر «گلاسکو» منتشر شده و به همین جهت نیروهای پلیس به محل شمارش آرا اعزام شده‌اند. دستکم مورد اتهام تقلب در این شهر مطرح شده و به همین جهت پلیس از شمارنده‌ها خواسته است فعلا برخی آرا را کنار بگذارند. گلاسکو بزرگترین شهر اسکاتلند است و استقلال‌طلبان حساب ویژه‌ای روی آرای آن باز کرده‌اند.

,

04:15 دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد «دیوید کامرون» صبح جمعه پس از اعلام نتایج، سخنرانی می‌کند. شبکه بی‌بی‌سی گزارش داده است که ملکه انگلیس نیز عصر جمعه بیانیه‌ای صادر خواهد کرد.

,

04:10 جنبش استقلال اعلام کرده است که اطمینان زیادی دارد که می‌تواند پیروز «گلاسکو» بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند باشد. حامیان این جنبش که در میدان سنت جورج حضور یافته‌اند، می‌گویند در صورت پیروزی، نام میدان را به «استقلال» تغییر می‌دهند.

,

,

, ,

 

,

04:00 شبکه «اس‌تی‌وی» (تلویزیون اسکاتلند) گزارش داده است که نتایج اولیه در منطقه «ایرشایر شمالی» واقع در جنوب غرب اسکاتلند، که یکی از مناطق 32 گانه رأی‌گیری با جمعیت حدود 136000 نفر است، از برتری 55درصدی حامیان استقلال حکایت دارد.

,

03:50 «حمزه یوسف» معاون وزیر خارجه اسکاتلند که دو هفته قبل به خبرگزاری فارس گفته بود به پیروزی جنبش آری در همه‌پرسی امیدوار است، با انتقاد از اعلام بی‌پشتوانه گمانه‌زنی‌ها، می‌گوید هنوز هیچ نتیجه‌ای مشخص نشده است.

, خبرگزاری فارس, گفته بود,

03:40 جزیره «اورکنی» اولین حوزه‌ای است که رسما میزان مشارکت در آن اعلام شد. مرکز شمارش انتخابات اعلام کرده است که در این منطقه 14907 رأی به صندوق‌ ریخته شده است. میزان مشارکت در این منطقه 83.7درصد اعلام شده است.

,

03:10 مسئولان کاخ سلطنتی انگلیس به اسکای‌نیوز گفته‌اند ملکه این کشور «به دقت» نتایج همه‌پرسی را دنبال می‌کند. هرچند اسکاتلند حتی در صورت استقلال همچنان مجبور است خاندان پادشاهی را به رسمیت بشناسد، اما جدایی اسکاتلند بر تصویر پادشاهی اثر منفی خواهد داشت. جنبش جمهوری‌خواهان انگلیس روز پنج‌شنبه، صرف همه‌پرسی را فارغ از نتیجه، نشانه تضعیف سلطنت دانستند. جنبش جمهوری که به دنبال برگزاری همه‌پرسی در مورد لغو سطلنت در این کشور است، در پیامی نوشته است: «ممکن است نتیجه «نه» باشد. اما چه با آن‌ها مخالف باشید یا موافق، به هر حال کمپین استقلال نشان داد که این کار امکان‌پذیر است. بیائید همه‌پرسی بعدی در مورد سلطنت باشد.»

,

03:05 «آلن لیتل» خبرنگار بی‌بی‌سی در توئیتر نوشته است که هر نتیجه‌ای که به دست آید، در هر صورت استقلال‌طلبان پیروز هستند، چراکه «این اتحاد دیگر اتحاد سابق نخواهد بود.» سران احزاب اصلی انگلیس در یک ماه اخیر با کاهش فاصله موافقان استقلال با مخالفان، وعده‌های متعددی برای تفویض اختیار به دولت محلی دادند که در صورت عمل به آن‌ها، حتی در صورت رأی منفی به استقلال، لندن دیگر نفوذ سابق را بر ادینبرو نخواهد داشت.

,

02:55 «برایان بینلی» نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس می‌گوید در صورتی که نتایج همه‌پرسی به استقلال اسکاتلند منجر شود، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر باید به طور جدی در جایگاه خود تجدید نظر کند. در هفته‌های اخیر نمایندگان زیادی هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی کمپین «آری»، احتمالا کامرون را مجبور به کناره‌گیری می‌کنند.

,

02:50 صدها نفر از حامیان استقلال از انگلیس همزمان با شمارش آرا، در میدان سنت جورج شهر گلاسکو تجمع کرده و در انتظار اعلام نتایج همه‌پرسی هستند.

,

,

, ,

 

,

02:40 «سو بروس» مسئول شمارش در شهر «ادینبرو» مرکز اسکاتلند اعلام کرد تا ساعت 02:00 به وقت محلی (05:30 تهران) میزان مشارکت در این شهر راه اعلام می‌کند. این شهر به همراه «گلاسکو» و «ابردین» مجموعا 25درصد آرا را در اختیار دارند و نتایج این سه شهر اثر بسیار بر نتیجه کلی دارد.

,

02:15 در حالی که اعلام شده بود در این همه‌پرسی نظرسنجی پای صندوق صورت نمی‌گیرد، موسسه «یوگاو» اعلام کرد در همه‌پرسی که پس از پایان رأی‌گیری ترتیب داده، 54درصد از ادامه اتحاد حمایت کرده و 46درصد به استقلال «آری» گفته‌اند.

,

 

,

01:30 تمامی 2608 مرکز رأی‌گیری رأس ساعت 22:00 (وقت محلی) بسته و شمارش آرا رسما آغاز شد.

,

,

, ,

,

, ,

 

,

 

,

در این همه‌پرسی حدود 4.3 میلیون نفر واجد شرایط بودند که 97درصد آن‌ها برای رأی دادن ثبت نام کرده بودند. حاضران پای صندوق‌های رأ‌ی گزارش داده‌اند که احتمالا میزان مشارکت در این همه‌پرسی بیش از 80درصد بوده است.

,

زمان غیررسمی اعلام نتایج همه‌پرسی، ساعت 7 صبح جمعه تخمین زده می‌شود، با این حال بی‌سابقه بودن این رأی‌گیری و شمار بالای افرادی که برای شرکت در آن ثبت نام کرده‌اند، پیش‌بینی دقیق اعلام نتایج را دشوار کرده است. در انتخابات‌ عمومی سال 2010 در اسکاتلند نتایج ساعت 6:30 بامداد و در انتخابات محلی سال 2011، نتایج ساعت 7 صبح اعلام شد و برآوردهای کنونی نیز بر اساس همین تجربیات، اعلام شده است.

,

این همه‌پرسی در 32 منطقه برگزار می‌شود و پس از پایان رأی‌گیری، هر منطقه نتایج را به طور جداگانه اعلام خواهد کرد. دفاتر شمارش مجموع آرا محلی را به «مری پیتکتی» رئیس دفتر مرکزی شمارش اعلام کرده و پس از تائید صحت نتایج، مجوز اعلام عمومی آن را صادر می‌کند.

,

پس از اعلام نتایج همه‌پرسی، در صورت پیروزی استقلال‌طلبان 18 ماه مذاکره فشرده بر سر جزئیات متعدد استقلال آغاز خواهد شد، از جمله مواردی نظیر واحد پولی، سرنوشت ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای انگلیس که در اسکاتلند مستقر هستند، سهم اسکاتلند از بدهی ملی «بریتانیا» و موارد دیگر. پس از آن اسکاتلند روز 24 مارس 2016 (پنجم فروردین 1395) یعنی سالگرد اتحاد دو پادشاهی، پس از 309 سال رسما از لندن جدا خواهد شد.

,
 
,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه