اخبار داغ

ظریف: به آمریکا بی اعتمادیم

ظریف: به آمریکا بی اعتمادیم
وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: از طریق بمباران هوایی نمی‌توان داعش را از بین برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا،  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا در ابتدا با اشاره به اینکه ریشه اصلی مشکلات امروز دنیا و خاورمیانه استفاده از الگوها و پارادایم‌های قدیمی است، گفت: در دنیای جدید دیگر نمی‌توان از طریق ایجاد ناامنی برای دیگران به امنیت رسید، دیگر نمی‌توان از طریق فقیر کردن دیگر ملت‌ها برای خود رفاه و کامیابی خرید.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


نشست پاریس نشست «توبه کنندگان» است

وی در ادامه درباره گروه تروریستی داعش پرداخت و گفت: من این گروه را نه دولت می‌دانم و نه اسلامی و همانگونه که رئیس جمهور اوباما به این مسئله اشاره کرد آنها یک گروه اسلامی نیستند و تنها یک تشکیلات تروریستی هستند.

وی در ادامه با اشاره به نشست چند روز قبل در پاریس برای تشکیل ائتلاف علیه داعش ابراز داشت: ایران به این اجلاس دعوت نشد و من نیز ائتلاف ضد داعش را ائتلاف توبه کنندگان می‌نامم زیرا کشورهایی که دور میز این نشست نماینده داشتند بعضا در تشکیل و تقویت داعش نقش داشته و دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نحوه مقابله آمریکا با تروریست‌ها در عراق تصریح کرد که از طریق بمباران هوایی نمی‌توان داعش را از بین برد.

دخالت خارجی نمی‌تواند مسئله داعش را حل کند

وی افزود: داعش دیگر خطری برای عراق و سوریه نیست بلکه تهدیدی برای جامعه بین المللی است.داعش تهدیدی مشترک در خاورمیانه است که باید با همکاری کشورهای منطقه حل شود و با دخالت خارجی(از منطقه) نمی‌توان آنرا حل کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه در وهله اول گروه داعش باید بدون دخالت خارجی توسط خود مردم کشورهای تحت تهدید مورد مقابله قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا خیلی دیر و دوماه پس از حمله داعش به عراق وارد عمل شد و افزود: عراقی‌ها برای مقابله با داعش نیازی به حضور سرباز خارجی ندارند، عراقی‌ها می‌خواهند حمایت از داعش متوقف شود؛ بسیاری از اعضای نشست پاریس نمایندگان کشورهایی بودند که پول و سلاح برای داعش ارسال می‌کردند.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره هدف ایران از مقابله با داعش در عراق اظهار داشت که ما بنا به درخواست دولت عراق و با هدف جلوگیری از سقوط بغداد و اربیل به عراقی‌ها برای مقابله با داعش کمک کردیم.

وی افزود: داعش با ایجاد ترس و بهره گیری موثر از رسانه‌های جمعی به پیروزی‌هایی در عراق دست یافت.

ظریف در ادامه با اشاره به نحوه شکل گیری داعش ابراز داشت که داعش نتیجه حمله خارجی به عراق بود و به همین دلیل است که ما به نابودی این گروه از طریق دخالت خارجی نظامی اعتقادی نداریم مگر اینکه دولت‌های مستقل منطقه چنین درخواستی از کشورهای خارجی داشته باشند که این از شئون ملی خودشان است و ما دخالتی نداریم.

آمریکا نمی‌تواند به صورت همزمان در خاک سوریه و ارتش سوریه بجنگند

وی با بیان اینکه دولت آمریکا به همکاری با دولت قانونی سوریه تمایل ندارد، گفت: آمریکا نمی‌تواند به صورت همزمان در خاک سوریه و ارتش سوریه بجنگند.

ظریف افزود: برخی می‌گویند شخص بشار اسد رئیس جمهور سوریه نقطه جذب تروریست‌ها و این درحالی است که تروریست‌ها در عراق پس از دخالت خارجی شکل گرفتند و رشد کردند، پس نقطه جذب جای دیگری است.

وی با اشاره به برگزاری نشست ژنو ۲ برای حل بحران سوریه با حضور دولت سوریه و مخالفان اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران به این نشست دعوت نشد ولی اگر دعوت می‌شدیم گزینه‌ای برای حل مشکلات سوریه داشتیم که شامل تشکیل دولت وحدت ملی،‌ اصلاح قانون اساسی و تقسیم قدرت بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست که با حضور تعدادی از کارشناسان روابط بین الملل در شورای روابط خارجی آمریکا برگزار می‌شد اظهار داشت که یک هفته قبل از انتخابات اخیر سوریه یک مقام آمریکایی به من زنگ زد و خواستار ارائه راهکار ایران برای مشکل سوریه شد درحالی که دیگر دیر شده بود.

وی با اشاره به اینکه ایران بر روی شخص خاصی برای تصدی پست ریاست جمهوری سوریه تاکید ندارد، گفت: ما خواهان آزادی مردم سوریه برای انتخاب گزینه خود و عدم تحمیل گزینه‌ها از خارج از مرزهای سوریه هستیم.

آقای ظریف در پاسخ به سوال یکی از حاضران در نشست درباره همکاری آمریکا با معارضان میانه رو در سوریه برای ریشه کن کردن داعش گفت: اگر واقع بین باشیم خواهیم دید که اکثر خاک سوریه در کنترل دولت مرکزی است و بخش دیگری از آن در اختیار داعش است و گروه‌های دیگر قلمرو و توان قابل توجهی برای مقابله با ارتش سوریه و داعش را ندارند.

ظریف با اشاره به سخنان اخیر سناتور جان مک کین که گفته بود اگر به مخالفان بشار اسد سلاح داده شده بود اکنون اوضاع سوریه به این شکل نبود، ابراز داشت که این سخنان مک کین غلط بود.

بخش دیگری سخنرانی محمد جواد ظریف به مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ اختصاص داشت و وی در این باره گفت: برای ایجاد اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران راه‌های بسیاری وجود دارد ولی متاسفانه مقامات آمریکایی به صورت عصبی به ادامه اعمال تحریم‌ها چشم دوخته‌اند.

وی افزود: در ابتدای اعمال تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ۲۰۰ سانتیرفیوژ داشت ولی این تعداد به ۲۰ هزار عدد رسیده است، اقتصاد و مردم ما از تحریم آسیب دیدند ولی در عوض ۱۹ هزار و ۸۰۰ سانتریفوژ بدست آوردند ولی سوال من اینجاست که آمریکایی ها چه سودی از این مسیر به دست آوردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تشدید تنفر مردم ایران از آمریکایی‌ها دستاورد تحریم‌ها برای کاخ سفید بود، ابراز داشت که در یک مثال از تشدید تنفر یک بیمار ایرانی نمونه خون خود را به آمریکا می‌فرستد که آزمایشگاه آمریکایی از تست این نمونه خونی خودداری می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی گروه‌های مردمی در عراق و حمایت ایران از این گروه‌ها تصریح کرد که پیش از از هم پاشیدن ارتش در شمال عراق گروه‌های داوطلب تشکیل شد و مردم برای مقابله با داعش سلاح به دست گرفتند و مقابل پیشروی این گروه مقاومت کردند اما تجربه نشان می‌دهد که آمریکایی ها با حضور نظامی در کشورهای خارجی موجب ایجاد نفرت و مقاومت می‌شوند.

بیشتر قربانیان داعش از اهل تسنن هستند/ایران به نیت آمریکا در مذاکرات بی‌اعتماد است

ظریف در ادامه به رابطه میان داعش و اهل تسنن در عراق پرداخت و ابراز داشت: اخبار موجود درباره وابستگی داعش به اهل تسنن کاملا غلط است چراکه این گروه در سوریه بیشتر اهل تسنن را بیشتر از شیعیان هدف قرار داده است.

وی از کشورهایی که ادعا می کنند که حامی اهل تسنن عراق هستند، درخواست کرد که ادعای حمایت از برادران سنی مذهب را با جلوگیری از ورود سلاح برای کشتار مردم در مناطق سنی نشین ثابت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال یکی از حاضران که گفت آیا در ایران چند سیاست خارجی وجود دارد؛ ابراز داشت که در ایران نظرات متفاوتی در خصوص مذاکرات هسته‌ای مطرح است ولی سیاست خارجی ایران یک صدا و در چارچوب قانون اساسی و خط مشی تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به مطرح شدن نیاز ۱۹۰ هزار سویی صنعت ایران به غنی سازی تصریح کرد که رهبر انقلاب اسلامی ایران این تعدادی را به عنوان هدفی بلند مدت مطرح کردند و براساس نظر ایشان در طول مدت زمان ساخت این سانتریفیوژها می‌توان با غرب مذاکره کرد و اطمینان ایجاد کرد.با این وجود مردم و دولت ایران به نیت آمریکا در مذاکرات بی اعتماد هستند.

,
, نشست پاریس نشست «توبه کنندگان» است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه